Назив и циљеви студијског програма
Циљ студијског програма Дипломирани професор географије је савлађивање гранских (физичка географија и друштвена географија) и међугранских географских (регионална географија) садржаја као и садржаја дидактичко-методичких карактера из области географије, а који чине синтезу најновијих достигнућа у географији, нарочито оних који на актуелан и одговарајући начин одражавају и решавају проблеме савременог човечанства. Карактер и врста достигнућа у географским истраживањима се овим наставним програмом одражавају називима наставних предмета.
Врста студија и исход процеса учења
Студије се изводе, зависно од броја уписаних студената, њиховог интересовања и резултата које постижу током студија. У том смислу примењују се директне, индиректне и друге методе наставног рада. Од метода користе се монолошка метода, дијалошка (претежно хеуристичка), графичка, експериментална метода, теренски рад, писање семинарских радова и њихова одбрана, итд. Студије трају четири године. Број часова и врста часова према примењеним облицима, методама рада и уопште наставној технологији одређена је за сваки предмет.
Стручни, академски, односно научни назив
Лице које заврши основне академске студије стиче стручни назив Дипломирани професор географије.
Трајање студија
Основне академске студије студијског програма Дипломирани професор географије трају Четири године.
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табели распореда предмета по семестрима и годинама студија, као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом предвиђена је израда завршног рада.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Прелазак са других студијских програма
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру сличних области дефинишу се на основу важећих студијских програма Природно-математичког факултета у Новом Саду. Може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Сврха студијског програма је да целовито образује кадар географског профила компетентан за рад у основном и средњошколском образовању. Структура студијског програма обезбеђује да се кроз наставне садржаје опште-образовних и теоријско-методолошких предмета стекну основна знања из области природних наука која се у даљем току студија унапређују кроз групу научних и стручно-апликативних предмета научног поља географије. У завршној години студија се кроз групу обавезних и изборних предмета педагошко – психолошког и методичког поља омогућава студентима да у потпуности одговоре на захтеве савремене наставе географије. Овако конципираним студијским програмом образују се стручњаци са свим потребним компетенцијама за обављање наставе географије. Стечене компетенције и вештине на овом нивоу студија представљају базу фундаменталних знања за наставак образовања на мастер академским студијама географског и сродних профила.
Сврха студијског програма је:
у складу са основним задацима и циљевима Природно-математичког факултета, Департмана за географију, туризам и хотелијерство или у ужем смислу студија Географије.
Циљ студијског програма Дипломирани професор географије јесте образовање предметних наставника – професора географије, оспособљених за рад у основним, средњим стручним школама и гимназијама. Овај студијски програм пружа широко и савремено академско образовање у области географских научних дисциплина, те тиме обезбеђује потребне стручне компетенције будућих професора географије. Такође, савремено засновани методички и педагошко-психолошки курсеви омогућавају развој педагошких, дидактичких, методичких и комуникацијских компетенција. Будући свршени студенти, професори географије, подстичу се на перманентно усавршавање и професионални развој.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште способности:
- анализе, синтезе и предвиђања решења и последица;
- применa стечених знања у пракси;
- овладавања методима, поступцима и процесима истраживања;
- развоја критичког и самокритичког мишљења и приступа;
- развоја комуникационих способности и спретности, као и сарадње са ужим социјалним и међународним окружењем;
- професионалне етике.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
- употреба и развој професионалних знања: стручних (географских, укључујући све дисциплине), дидактичко-методичких и психолошких, неопходних за успешну реализацију програма географије у основним и средњим школама према савременим захтевима наставе и учења;
- планирање, програмирање и управљање наставом географије у основним и средњим школама;
- комуникација и интеракција са ученицима (оцењивање и напредовање ученика у функцији: информисања, развоја, мотивације и евалуације њиховог рада), родитељима, управом школе, колегама и локалном заједницом;
- интердисциплинарне и интеркомпетиционе способности (познавање нових образовних и информационих технологија, и њихове примене у настави географије), познавања и других наука, пре свега природних;
- планирање и евалуација сопственог континуираног професионалног развоја;
- формирање става о неопходности перманентног усавршавања;
- развоја вештина и спретности у употреби знања у одговарајућем подручју; употребе информационо-комуникационих технологија у овладавању знањима о географском омотачу и његовим сферама (литосфера, атмосфера, хидросфера, биосфера, педосфера, социосфера) које се налазе у међусобној вези и међуутицају.
Опис исхода учења
Након завршетка студијског програма Дипломирани професор географије, свршени студенти су оспособљени за рад као предметни наставници географије у основном, средњем, стручном и општем средњем образовању, за рад на стручном усавршавању и едукацији у свим облицима неформалног географског образовања, за рад у образовно-научним институцијама са законски предвиђеним звањима и за рад у стручним, развојним и надзорним педагошким службама у органима управе.
Студенти који заврше основне студије географије имају широке могућности запошљавања и у институцијама које се баве заштитом природе, у центрима за демографска истраживања, урбанистичким заводима, статистичким демографским заводима, разним општинским службама, катастрима, геодетским заводима, заводима за просторно планирање, у туризму, у научним институцијама које се баве географским истраживањима, културним институцијама (музеји, галерије…), географским информационим центрима.
Структура курикулума обухвата распоред предмета по семестрима, фонд часова активне наставе и ЕСПБ бодове.
На првој, другој и трећој години студија студент стиче по 60 ЕСПБ, а на четвртој години 64 ЕСПБ.
ЕСПБ бодова након завршених студија = 244
Активна настава:
- Часова активне наставе на години студија = 40-42
- Просечно часова активне наставе на свим годинама студија = 40,5
- Часова предавања на години студија = 22-27
- Просечно часова предавања на свим годинама студија = 23,5
Заступљеност одређене групе предмета према типу у односу на број ЕСПБ бодова:
- Академско-општеобразовни = 14,0%
- Теоријско-методолошки = 20,3%
- Научни = 34,9% и
- Стручно-апликативни предмети = 30,8%
- Заступљеност изборних предмета на основним академским студијама је 22,1%.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм првог нивоа студија
Дипломирани професор географије (4 године, 240 ЕСПБ)
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | ||||||||
ПРВА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г101 | Увод у географију | I | АО | О | 2 | 2 | 6 | ||
2 | Г102 | Математичка географија са основама астрономије | I | ТМ | О | 3 | 2 | 6 | ||
3 | Г103 | Картографија | I | СА | О | 3 | 2 | 7 | ||
4 | ДГ101 | Увод у научни рад | I | ТМ | О | 2 | 2 | 6 | ||
5 | Предмет изборног блока 1, 3, 5 - I | I | И | 6 | ||||||
6 | Предмет изборног блока 1, 3, 5 - II | I | И | 6 | ||||||
7 | Г104 | Климатологија са основама метеорологије | II | Н | О | 3 | 2 | 7 | ||
8 | Г105 | Општа геологија са минералогијом | II | ТМ | О | 3 | 2 | 7 | ||
9 | Г115 | Теренска настава 1 | II | СА | О | 3 | 3 | |||
10 | Предмет изборног блока 2, 4, 6 - I | II | И | 6 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години студија = | 31+9 | 60 | ||||||||
ДРУГА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г201 | Географија становништва | III | Н | O | 3 | 2 | 7 | ||
2 | Г202 | Општа привредна географија | III | ТМ | O | 2 | 2 | 6 | ||
3 | Г203 | Географија насеља | III | Н | O | 2 | 2 | 6 | ||
4 | Г204а | Енглески језик Б1 | III | АО | O | 3 | 0 | 3 | ||
5 | Предмет изборног блока 1, 3, 5 - I | III | И | 6 | ||||||
6 | Г205 | Хидрологија | IV | Н | O | 3 | 2 | 7 | ||
7 | Г206 | Географија животне средине | IV | Н | O | 3 | 2 | 7 | ||
8 | Г204б | Енглески језик Б2 | IV | АО | O | 3 | 0 | 3 | ||
9 | Г211 | Теренска настава 2 | IV | СА | O | 3 | 3 | |||
10 | ПМФ03 | Педагогија | IV | АО | O | 4 | 0 | 6 | ||
Предмет изборног блока 2, 4, 6 - II | IV | И | 6 | |||||||
Укупно часова активне наставе на години студија = | 36+6 | 60 | ||||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г301 | Геоморфологија | V | Н | О | 4 | 2 | 8 | ||
2 | Г302 | Географија Србије | V | Н | О | 4 | 2 | 8 | ||
3 | Г303 | Принципи и методи регионализације | V | ТМ | О | 2 | 2 | 7 | ||
4 | Предмет изборног блока 1, 3, 5 - I | V | И | 6 | ||||||
5 | Г304 | Регионална географија Европе | VI | Н | О | 3 | 2 | 8 | ||
6 | Г305 | Регионална географија Азије и Африке | VI | Н | О | 3 | 2 | 7 | ||
7 | Г306 | Регионална географија Америке и Аустралије | VI | Н | О | 3 | 2 | 7 | ||
8 | Г308 | Теренска настава 3 | VI | СА | О | 3 | 3 | |||
9 | Предмет изборног блока 2, 4, 6 - I | VI | И | 6 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години студија = | 34+6 | 60 | ||||||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г401 | Методика наставе географије | VII | ТМ | О | 4 | 2 | 8 | ||
2 | ПМФ01 | Развојна и педагошка психологија | VII | АО | О | 3 | 1 | 6 | ||
3 | Предмет изборног блока 7 - I | VII | И | 6 | ||||||
4 | Г402 | Иновације у настави географије | VIII | СА | О | 2 | 2 | 7 | ||
5 | Г403 | Школска пракса | VIII | СА | О | 0 | 0 | 2 | 6 | |
6 | Г404 | Теренска настава 4 | VIII | СА | О | 0 | 0 | 3 | 3 | |
7 | Г411 | Наставни објекти и средства рада у настави географије | VIII | СА | О | 2 | 1 | 6 | ||
8 | Г414 | Дипломски рад[1] | VIII | О | 131 | 16 | ||||
9 | Предмет изборног блока 8 - I | VIII | И | 6 | ||||||
Укупно часова активне наставе на годи студија = | 34+6 | 64 | ||||||||
Укупно часова активне наставе у свим годинама студија = | 135+27 | |||||||||
Укупно ЕСПБ бодова | 244 |
- Тип предмета: АО-Академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, УС-уметничко стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, ИБ-изборни блок, ОЗ-обавезни заједнички за више модула, ако програм има модуле ИБЗ-изборни заједнички за више модула, ако програм има модуле, ОМ-обавезни за модул, ИБМ-изборни блок модула
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-Други облици наставе (лабораторијке вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма)
[1] Фонд часова предвиђен за Дипломски рад у функцији је припреме и израде истог. Предвиђени фонд часова распоређује се наставницима ангажованим на дотичном студијском програму, јер студент за израду Дипломског рада мора имати одређена истраживања, консултације и др., а под менторством наставника.
Изборна настава на студијском програму
Дипломирани професор географије (4 године, 240 ЕСПБ)
- Тип предмета: АО-Академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, УС-уметничко стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: И-изборни, ако програм има модуле ИЗ-изборни заједнички за више модула, ИМ-изборни за појединачни модул. Ако има предмета који су заједнички за више судијских програма, то се означава у Књизи предмета.
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-Други облици наставе (лабораторијке вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад. Ако има предмета који су заједнички за више судијских програма, то се означава у Књизи предмета.