Назив и циљеви студијског програма
Циљ студијског програма Мастер еколог је образовање и оспособљавање студената за стручни и научни рад у различитим областима екологије и заштите животне средине.
Врста студија и исход процеса учења
Мастер академске студије еколошког профила имају једногодишње студијске програме и завршавају се са сакупљених најмање 60 ЕСПБ.
У зависности од одабраног модула (Заштита природе и одрживи развој, Хидробиологија Еколошка процена ризика и Примењена ботаника) по завршетку студија формирају се стручњаци способни да раде и руководе у примарно еколошким и екотоксиколошким лабораторијама различитих индустријских грана, у научно-истраживачким лабораторијама за контролу квалитета и у институцијама које се баве заштитом природе. Стечени ниво знања обезбеђује формираним стручњацима његову лаку примену у пракси.
Стручни, академски, односно научни назив
Лице које заврши мастер академске студије стиче академски назив Мастер еколог.
Детаљнија одредница звања која дефинише одабрани модул наводи се у додатку дипломи.
Услови за упис на студијски програм
За упис на студије могу конкурисати лица са завршеним основним академским студијама екологије и сакупљених 240 ЕСПБ. За упис на студије могу конкурисати и лица са завршеним сродним основним академским студијама. У случајевима када кандидат за упис долази са сродних академских студија, Комисија за мастер студије уз консултације са руководиоцем студијског програма, по потреби одређује кандидату мањи или већи број допунских предмета, из програма основних студија на Департману за биологију и екологију, Природно-математичког факултета (који не улазе у фонд ЕСПБ прописаних одговарајућим студијским програмом мастер академских студија). Редослед кандидата у коначној ранг листи утврђује се на основу дужине студирања и општег успеха постигнутог на основним академским студијама.
Структура студијског програма
Структуру студијског програма Мастер еколог чини скуп обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, чијим се савладавањем обезбеђују неопходна знања и вештине за стицање дипломе другог степена академских студија образовно-научног поља Природно-математичких наука.
Курикулум једногодишњих студија чини укупно 5 предмета – обавезних и изборних, чији однос зависи од одабраног модула и завршни (мастер) рад.
Студент се при упису одлучује за одређени модул. У зависности од одабраног модула има два или три обавезна предмета и два, три или пет изборних предмета које бира из листе понуђених за дати модул. Има обавезу да уради и одбрани завршни (мастер) рад. Постоји могућност да студент било ког модула, један од изборних предмета одабере са листе изборних предмета другог модула или другог студијског програма који се организују на Департману за биологију и екологију, ПМФ, Нови Сад, водећи рачуна о укупном збиру ЕСПБ које мора да прикупи (минимум 60 ЕСПБ).
Сваки предмет из студијског програма исказан је бројем ЕСПБ, а обим студија изражен је збиром ЕСПБ. У школској години збир од 60 ЕСПБ одговара просечном укупном ангажовању студента у обиму 40-часовне радне недеље током једне школске године. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
У структури студијског програма заступљени су теоријско-методолошки предмети, научно-стручни предмети и стручно-апликативни предмети.
Трајање студија
Мастер академске студије студијског програма Мастер еколог трају 1 годину (2 семестра).
Укупан број часова активне наставе разликује се у односу на одабрани модул и изборне предмете.
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табелама распореда предмета по семестрима и годинама студија, као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом je предвиђена израда завршног рада. Бодовна вредност завршног рада на мастер академским студијама екологије је 25 ЕСПБ.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Изборни предмети са других студијских програма
Сви изборни предмети дефинисани су у оквиру овог студијског програма те их студент бира са листе понуђених изборних предмета, са могућности да један предмет бира из другог модула или студијског програма мастер академских студија.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм Мастер еколог са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Сврха студијског програма је да целовито образује кадар еколошког профила. Структура студијског програма обезбеђује да се кроз наставне садржаје групе теоријско-методолошких, научно-стручних и стручно-апликативних предмета академско еколошко образовање континуирано унапређује, а стечене компетенције и вештине на овом нивоу студија представљају корпус фундаменталних знања за наставак образовања на докторским студијама еколошког и сродних профила.
Специфична сврха прoграма студија је да студенти који га заврше буду оспособљени за:
- истраживачки рад у развојним еколошким и екотоксиколошким лабораторијама и истраживачким центрима из области заштите животне средине, те заводима за заштиту природе, заштићеним природним добрима и националним парковима;
- рад у органима државне управе, инспекцијским службама и истраживачким центрима различитих државних, приватних и јавних предузећа, рибарским газдинствима.
Циљ студијског програма Мастер еколог је образовање стручног кадра из области екологије и заштите животне средине.
Специфичан циљ програма студија је образовање стручњака који ће на темељу широког знања из области екологије, односно заштите животне средине бити припремљени за самосталан научно-истраживачки рад у институцијама које се баве фундаменталним и примењеним истраживањима. Такође, циљ је образовање стручњака способних за самостално и креативано обављање послова у привреди у оквиру професије за коју су школовани.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне и научне делатности.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште способности:
- логичног мишљења, формулисања претпоставки и извођења закључака;
- пласирања и публиковања различитих научних и стручних информација, давање мишљења и размењивање идеја;
- за самостални и тимски истраживачки рад;
- планирања и извођења експеримената;
- за научно засновану интерпретацију експерименталних података;
- ефикасне научне комуникације;
- за руковођења истраживачким тимовима;
- за формирање става о неопходности перманентног усавршавања.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
- примена стечених фундаменталних знања из екологије и сродних природних наука;
- планирања, сакупљања, процењивања и интерпретације релевантних информација из различитих еколошких субдисциплина;
- разумевања и решавања проблема у различитим ситуацијама које проистичу током рада везаног за еколошку научну област;
- планирања и евалуације сопственог континуираног професионалног развоја.
Опис исхода учења
Исход процеса учења је стручњак са напредним академским образовањем који поседује значајно проширена и продубљена знања у односу на знање стечено на основним академским студијама као и интегрисано знање неопходно за разумевање научне основе из области екологије. Стечено знање дипломираном студенту обезбеђује стручност за рад у лабораторијама и истраживачким центрима еколошких профила, али и практичну примену стечених знања у различитим гранама привреде.
Минимални исходи учења:
- Препознавање значаја еколошких дисциплина у савременој науци;
- Интегрисано знање о функционалној организацији биосистема на нивоима организма, популација и екосистема;
- Стечено еколошко образовање омогућава оригиналност у развоју или примени идеја у истраживачком контексту;
- Развијена способност решавања проблема у новом окружењу са ширим, мултидисциплинарним контекстом;
- Самостално прикупљање информација из стручне и научне литературе;
- Успешна примена принципа добре лабораторијске праксе у процесима планирања, изведбе и контроле експеримента.
Курикулум мастер академских студија еколошког профила организован је у виду једногодишњих студија. Студијска година организована је у два семестра. Сви предмети су једносеместрални.
Курикулум чини, 4 модула са по 5 предмета и завршни рад. Однос обавезних и изборних предмета зависи од одабраног модула: Заштита природе и одрживи развој-2 обавезна и 3 изборна; Хидробиологија и Еколошка процена ризика-3 обавезна и 2 изборна и модул Примењена ботаниха-свих 5 предмета су изборни. У зависности од својих индивидуалних интересовања студенти могу 1 од предмета бирати са различитих модула или усмерења.
Распоред предмета по семестрима за студијски програм Мастер еколог-модул Заштита природе и одрживи развој
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | МЕ01 | Заштита природе у Европској унији | 1 | СА | О | 3 | 3 | 0 | 4 | 7 |
2 | МЕ02 | Конзервација и рестаурација екосистема | 1 | СА | O | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
3 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | ||
4 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | ||
5 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | ||
6 | МЕЗРЗП | Завршни рад | 2 | О | 25 | |||||
Укупно часова активне наставе на години студија = минимум 630 | 11 | 11 | 0 | 20 | Укупно ЕСПБ = 60 | |||||
ИЗБОРНИ ПРЕДМЕТИ | ||||||||||
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | |||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | МЕ03 | Конзервација животиња | СА | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
2 | МЕ04 | Специјална биогеографија | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
3 | МЕ05 | Диверзитет и заштита гљива | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
4 | МЕ06 | Угроженост бескичмењака и њихова заштита | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
5 | МЕ07 | Моделовање дистрибуције врста | СА | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
6 | МЕ08 | Еколошкa генетика | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
7 | МЕ09 | Станишта и екосистеми Србије | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
8 | МБЕ03 | Диверзитет, угроженост и заштита флоре | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
- Тип предмета: НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад
Распоред предмета по семестрима за студијски програм Мастер еколог-модул Хидробиологија
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | МЕ10 | Ихтиoлoгиja и газдовање отвореним водама | 1 | СА | О | 3 | 2 | 0 | 4 | 7 |
2 | МЕ11 | Токсичне инфективне и инвазивне алге | 1 | НС | О | 3 | 2 | 0 | 4 | 7 |
3 | МЕ12 | Екоремедијација вода | 1 | СА | О | 3 | 0 | 0 | 4 | 7 |
4 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | ||
5 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | ||
6 | МЕЗРХБ | Завршни рад | 2 | О | 25 | |||||
Укупно часова активне наставе на години студија = минимум 615 | 13 | 8 | 0 | 20 | Укупно ЕСПБ = 60 | |||||
ИЗБОРНИ ПРЕДМЕТИ | ||||||||||
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | |||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | МЕ13 | Екологија и мониторинг копнених вода | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
2 | МЕ14 | Методе истраживања у хидробиологији | СА | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
3 | МЕ15 | Фaунa слaткoвoдних бeскичмењaкa | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
4 | МЕ16 | Хидрологија | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
5 | МЕ17 | Фитoиндикaциja и фитoрeмeдиjaциja | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
- Тип предмета: НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад
Распоред предмета по семестрима за студијски програм Мастер еколог-модул Еколошка процена ризика
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | МЕ18 | Регулаторна екотоксикологија и еколошка процена ризика од хемикалија | 1 | СА | О | 2 | 2 | 2 | 4 | 8 |
2 | МЕ19 | Судбина и понашање хемикалија у животној средини | 1 | СА | О | 2 | 2 | 0 | 4 | 5 |
3 | МЕ20 | Биолошки ефекти и превентивна процена ризика од хемикалија | 1 | СА | О | 2 | 3 | 2 | 4 | 8 |
4 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 (1) | 2 (0:3) | 2 (0) | 2 (4:5) | 7 | ||
5 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 (1) | 2 (0:3) | 2 (0) | 2 (4:5) | 7 | ||
6 | МЕЗРЕПР | Завршни рад | 2 | О | 25 | |||||
Укупно часова активне наставе на години студија = минимум 615 | 8-10 | 7-13 | 4-8 | 16-22 | Укупно ЕСПБ = 60 | |||||
ИЗБОРНИ ПРЕДМЕТИ | ||||||||||
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | |||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | МЕ21 | Биомаркери у екотоксикологији | СА | И | 2 | 2 | 2 | 2 | 7 | |
2 | МЕ22 | Мониторинг и ретроспективна процена ризика од хемикалија | СА | И | 2 | 2 | 2 | 2 | 7 | |
3 | МЕ23 | Статистичке методе и програмски пакети у екологији | СА | И | 2 | 3 | 0 | 5 | 7 | |
4 | МЕ24 | Еколошки пројекти | СА | И | 1 | 2 | 2 | 5 | 7 | |
5 | МЕ26 | Трендови у еколошкој процени ризика | СА | И | 2 | 0 | 0 | 2 | 7 |
- Тип предмета: НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад
Распоред предмета по семестрима за студијски програм Мастер еколог-модул Примењена ботаника
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | ||||||
1 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
2 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
3 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
4 | Предмет изборног блока | 1 | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 | |
5 | Предмет изборног блока | 2 | И | 2(1) | 2(3) | 0 | 4 | 7 | |
6 | МЕЗРПБ | Завршни рад | 2 | О | 25 | ||||
Укупно часова активне наставе на години студија = минимум 600 | 9-10 | 10-11 | 0 | 20 | Укупно ЕСПБ = 60 | ||||
ИЗБОРНИ ПРЕДМЕТИ | |||||||||
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | ||||||
1 | МБЕ01 | Анатомија економски значајних биљака | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
2 | МБЕ02 | Економски значај природних ресурса флоре Србије | Н | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
3 | ИБ58 | Структурне адаптације биљака | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
4 | МЕ27 | Алергене биљке и санација | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
5 | МЕ28 | Бриологија | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
6 | МЕ29 | Дендрологија | СА | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
7 | МЕ30 | Диверзитет маховина у шумским екосистемима Србије | СА | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
8 | МЕ31 | Основе шумарства | СА | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
9 | МЕ32 | Фитоценологија | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
10 | МЕ33 | Физиолошки адаптивни механизми биљака у условима стреса | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
11 | МЕ34 | Инвазивне биљке | НС | И | 2 | 2 | 0 | 4 | 7 |
12 | МЕ35 | Технике узорковања, идентификације и препарације акватичних биљака | ТМ | И | 1 | 3 | 0 | 4 | 7 |
- Тип предмета: НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад