Назив и циљеви студијског програма
Назив студијског програма је Докторске студије Методикa наставе природних наука (биологије, хемије, физике, географије), математике и информатике.
Врста студија
Студијски програм представља докторске студије из области методике наставе (друштвено-хуманистично научно поље) на Универзитету у Новом Саду, а које се изводе на Природно-математичком факултету.
Стручни, академски, односно научни назив
По њиховом завршетку се стиче звање Доктор наука – методика наставе.
Услови за упис на студијски програм
Да би кандидат уписао докторске студије треба да има завршене основне и мастер академске студије за професора биологије, хемије, физике, географије, математике, информатике или мастер студије из сродних области, уз стечена знања из дидактичко-методичких, педагошко-психолошких и биолошких, хемијских, физичких, географских, математичких или информатичких дисциплина, (са најмање 300 ЕСПБ) и да има просечну оцену од најмање 8 уписану у дипломи основних академских и у дипломи мастер академских студија. Такође, докторске студије могу уписати и кандидати који имају завршене интегрисане академске студије биологије, хемије, физике, географије, математике или информатике, током којих су остварили просечну оцену најмање 8. Студије могу уписати и кандидати који имају завршено високо образовање по прописима који су важили до доношења Закона и имају просечну оцену најмање 8.
Трајање студија
Докторске студије трају 3 године (6 семестара). Укупан број ЕСПБ је 180 ЕСПБ.
Бодовна вредност предмета
Структуру студијског програма чини скуп два обавезна предмета и четири изборна предмета. Сваки предмет вреди 15 ЕСПБ. Рад на докторској дисертацији носи 90 ЕСПБ.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Сврха студијског програма докторских студија методике наставе природних наука, математике и информатике је:
- развој врхунски обучених кадрова потребних за подршку унапређења образовања у областима природних наука, математике и информатике у Републици Србији;
- повезивање са широким спектром институција и истраживачких тимова у земљи, из региона и шире са циљем размене искустава и имплементацијом заједничких истраживачких пројеката;
- подстицање иновација у СТЕМ образовању у Републици Србији као једној од кључних области образовања за економски развој земље кроз развој кључних компетенција 21. века (критичко мишљење, креативност, истраживање, употреба информација);
- обезбеђивање података, закључака и предлога заснованих на строгим научним принципима кроз различита истраживања и пројекте за доносиоце одлука на свим нивоима (институционалном, локалном и националном) који ће бити коришћени за постављање и праћење стратешлих циљева у области образовања из природних, математичких и информатичких наука;
- формирање стручњака који ће бити битан чинилац у развоју стратешких и других докумената, а који се баве развојем образовање, предметним и међупредметним компетенцијама на свим нивоима образовања, као и унапређењем научне и математичке писмености ученика;
- повезивање праксе, политика и истраживања у области наставе природних наука, математике и информатике.
Циљ академских докторских студија методике наставе природних наука, математике и информатике је да:
- студентима омогући потребну академску дубину и ширину омогућавајући им даљи развој независног и рефлексивог односа према сопственим истраживањима и истраживањима других, као и улози истраживања у ширем смислу;
- обезбеди студентима да стекну одговарајуће компетенције за обављање педагошких истраживања и да се укључе у педагошку праксу у конкретном контексту образовања на свим ниовоима;
- развију критички однос према сложеним образовним питања у пракси, истраживању и образовним политикама;
- студенти добију одговарајуће научне, стручне и техничке компетенције за креирање иновација у настави природних наука, математике и информатике у Републици Србији;
- обезбеди високо квалификован кадар за рад у институцијама задуженим за развој образовања у Републици Србији;
- унапреди методику наставе природних наука, математике и информатике водећи се примерима добре праксе из развијених образовних система;
- обезбеди имплементацију, која обухвата развој и праћење, нових наставних метода и облика рада у основним и средњим школама, као и високом образовању у областима природних наука, математике и информатике.
Студент ће по завршетку студија:
- бити способан за критичко промишљање педагошких и образовних теоријских концепата у бар једној природној науци, математици или информатици;
- умети да примени напредна методичка знања у анализи наставног процеса и педагошке ситуације и користи методику предмета на иновативан начин;
- разумети природу учења природно-матеатичких области и њено место у целокупном развоју ученика у основној и средњој школи, као и на високом образовању;
- бити у стању да користи и развија нове методе засноване на модерним технологијама, односно да примени ИТК у циљу унапређења наставе кроз примену образовних софтвера, виртуалних лабораторија, интерактивних дигиталних материјала и друго;
- стећи критички увид у међународну научноистраживачку литературу у оквиру методике наставе и других образовних наука;
- стећи способност критичког и научног бављења теоријама, праксом и политиком у вези са образовањем у области природних наука, математике и информатике;
- бити у стању да критички одабере одговарајући и релевантан дизајн истраживања и прилагоди га сопственој употреби;
- имати способност самосталног избора одговарајућих квалитативних и квантитативних метода истраживања, одговорне употребе и критичке процене;
- независно, систематично и критички промишља о истраживачким методологијама;
- показати активан став према сталном развоју знања, решавању проблема и целоживотном учењу;
- заузети став према сложеним наставним проблемима и критички проценити вредности различитих гледишта или предлога;
- бити у стању да представи и оправда сопствени научни рад стручњацима и широј друштвеној заједници;
- имати способност тимске сарадње у мултидисциплинарном академском контексту и интегрише се са гледиштима и компетенцијама других;
- умети да припреми поткрепљену анализу наставне праксе и припреми иновативна решења из области специјализације која ће допринети развоју учења и подучавања;
- бити у стању да надгледа наставне процесе и врши њихову евалуацију, као и да учествује у управљању, контроли кавалитета и евалуацији образовних политика који се тичу образовања из природних наука, математике и информатике;
- умети да припреми и реализује истраживачке пројекте у сарадњи са истраживачима из других релевантних области из земље и иностранства;
- моћи да ради у различитим образовним институцијама и доприноси развоју наставног кадра на свим нивоима образовања.
Општа структура курикулума студија је врло једноставна.. Предвиђено је да у прва три семестра студент положи 6 предмета од којих су два обавезна. Четири предмета студент бира са листе изборних предмета у консултацији са својим саветником.
Саветника (тутора) студент бира (или му се он додељује) при упису студија. Улогу саветника прузима ментор у тренутку пријаве докторске дисертације.
Сваки студент може да изабере, ако жели, један изборни предмет са неког другог студијског програма акредитованих академских докторских студија на Природно-математичком факултету из области природних наука (биологије, физике, хемије, географије), математике или информатике.
Докторска дисертација је самостални научни рад студента. Докторска дисертација се ради из области образовања у природним наукама, математици или информатици. Израдом и одбраном докторске дисертације студент потврђује самосталност, оригиналност и креативност у примени теоријских и практичних знања из датог подручја. Докторска дисертација се пријављује и израђује током друге или треће године докторских студија, а укупно обезбеђује 90 ЕСПБ (IV, V и VI семестар). Поред рада на докторској дисертацији дефинисаног планом докторских студија, студент има обавезу да објави минимално 1 научни рад на ком је први аутор у часопису на СЦИ листи, из области теме докторске дисертације, који садржи резултате добијене радом на докторској дисертацији.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија
О | Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | |
П | СИР | ||||||
ПРВА ГОДИНА | |||||||
1 | ДМ001 | Методологија дидактичко-методичких истраживања у настави | 1 | О | 5 | 5 | 15 |
2 | Изборни предмет | 1 | И | 5 | 5 | 15 | |
3 | Изборни предмет | 2 | И | 5 | 5 | 15 | |
4 | Изборни предмет | 2 | И | 5 | 5 | 15 | |
Укупно часова активне наставе на години студија: | 40 | ||||||
ДРУГА ГОДИНА | |||||||
1 | ДМ003 | Педагошка статистика | 3 | О | 5 | 5 | 15 |
2 | Изборни предмет | 3 | И | 5 | 5 | 15 | |
3 | МННИР1 | Научно-истраживачки рад 1 | 4 | О | 0 | 20 | 30 |
Укупно часова активне наставе на години студија: | 40 | ||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | |||||||
1 | МННИР2 | Научно-истраживачки рад 2 | 5 | О | 0 | 20 | 30 |
2 | МННР | Рад на докторској дисертацији | 6 | О | 0 | 10 | 10 |
3 | МНИОД | Израда и одбрана докторске дисертације | 6 | О | 0 | 10 | 20 |
Укупно часова активне наставе на години студија: | 40 |
- Статус предмета: О-обавезни, И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, СИР-студијски истраживачки рад
Изборна настава на студијском програму
Р.бр. | Шифра предмета | Назив предмета | Име или имена наставника | Семестар | ЕСПБ | УНО односно УУО | Статус предмета |
1 | ДСМНБ1 | Одабрана поглавља методике наставе биологије | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
2 | ДСМНБ2 | Иновативни модели у настави биологије (интерактивно учење) | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
3 | ДСМНБ3 | Одабрана поглавља методике наставе примењене биологије | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
4 | ДСМНБ4 | Проблеми савремене наставе биологије | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
5 | ДСМНБ5 | Методологија педагошких истраживања у настави биологије | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
6 | ДСМНБ6 | Примена софтверских алата у интерактивној настави биологије | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
7 | ДСМНБ7 | Интегративна настава биологије | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
8 | ДСМНБ8 | Методика наставе биологије у раду са даровитим ученцима | Жупанец Вера, Прибићевић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе биологије и екологије | И |
9 | ДМГ01 | Одабрана поглавља методике наставе географије | Ивков Џигурски Анђелија, Ђукичин Вучковић Смиљана | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
10 | ДМГ02 | Географија у наставним плановима и програмима света и Србије | Ђукичин Вучковић Смиљана, Ивановић Бибић Љубица | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
11 | ДМГ03 | Методика наставе географије у раду са даровитим ученицима | Ивановић Бибић Љубица, Ивков Џигурски Анђелија | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
12 | ДМГ04 | Дидактичко-методичка истраживања у географији | Ђукичин Вучковић Смиљана, Ивков Џигурски Анђелија | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
13 | ДМГ05 | Стручно усавршавање наставника географије у свету и Србији | Ивков Џигурски Анђелија, Ивановић Бибић Љубица | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
14 | ДМГ06 | Садржаји заштите животне средине у настави географије | Стојановић Владимир, Пантелић Милана | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
15 | ДМГ07 | Садржаји физичке географије у настави | Ристановић Бранко, Долинај Драган, Миљковић Ђурђа | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
16 | ДМГ08 | Садржаји друштвене географије у настави | Арсеновић Даниела, Стојановић Владимир | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
17 | ДМГ09 | Садржаји регионалне географије у настави | Бубало Живковић Милка, Лукић Тамара, Стојсављевић Растислав | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
18 | ДМГ10 | Геоинформатика у савременој настави географије | Месарош Минучер, Станков Угљеша | I,II,III | 15 | Методика наставе географије | И |
19 | ДМИ13 | Употреба савремених ICT у настави | Стојаковић З. Милош, Микалачки Мирјана | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
20 | ДМИИ1 | Историја рачунарства | Ивановић Мирјана, Працнер Дони, Видаковић Јована | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
21 | ДМИИ2 | Одабрана поглавља информатике | Ивановић К. Мирјана, Будимац Зоран, Херцег Ђорђе | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
22 | ДМИИ3 | Е-учење и учење на даљину | Машуловић Драган, Клашња-Милићевић, Ђ. Александра, Видаковић Јована | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
23 | ДМИИ4 | Образовни софтвер | Будимац Д. Зоран, Клашња-Милићевић Ђ. Александра, Видаковић Јована | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
24 | ДМИИ5 | Интелигентни системи у образовању | Рацковић Милош, Курбалија М. Владимир, Клашња-Милићевић Ђ. Александра | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
25 | ДМИИ6 | Мултимедијална технологија у настави | Радовановић Милош, Микалачки Мирјана | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
26 | ДМИИ7 | Тестирање и провера знања | Будимац Д. Зоран, Ивановић K. Мирјана, Радојев Горан | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
27 | ДМИИ8 | Програмски језици | Радовановић М. Милош, Курбалија М. Владимир, Працнер Дони | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
28 | ДМИМ2 | Одабрана поглавља методике наставе информатике II | Ивановић К. Мирјана, Будимац Д. Зоран, | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
29 | ДМИМ3 | Методика програмирања | Ивановић К. Мирјана, Будимац Д. Зоран, Херцег Ђорђе | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
30 | ДММНС | Модерна наставна средства | Херцег Ђорђе, Алексић Јелена, Лужанин Зорана | I,II,III | 15 | Методика наставе информатике | И |
31 | ДММАЛ | Изабране теме из aлгебре са методичком обрадом | Мадарас Силађи Розалија, Ђапић Петар | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
32 | ДММАНА | Изабране теме из aнализе са методичком обрадом | Теофанов Ненад, Штајнер Папуга Ивана, Херцег Ђорђе | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
33 | ДММВС | Изабране теме из Вероватноће и статистике са методичком обрадом | Лозанов Црвенковић Загорка, Рајтер Данијела, Селеши Дора | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
34 | ДММГЕ | Изабране теме из геометрије са методичком обрадом | Петровић Војислав, Башић Бојан, Ђапић Петар | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
35 | ДММДИ | Изабране теме из дискретне математике са методичком обрадом | Бодрожа-Пантић Олга, Бошњак Ивица | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
36 | ДММДМ | Дидактичко-методичка истраживања у настави математике | Такачи Ђурђица, Херцег Ђорђе, Пех Маја | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
37 | ДММИМ | Историја математике | Мадарас Силађи Розалија, Теофанов Ненад | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
38 | ДММИС | Методологија истраживања са сататистиком | Лужанин Зорана, Ивановић К. Мирјана | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
39 | ДМММ | Одабрана поглавља методике наставе математике | Лужанин Зорана, Ђапић Петар | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
40 | ДМММН | Математичко моделирање у настави | Такачи Ђурђица, Штрбоја Мирјана, Лужанин Зорана | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
41 | ДМППН | Пројектна и проблемска настава | Ђапић Петар, Такачи Ђурђица, Пех Маја | I,II,III | 15 | Методика наставе математике | И |
42 | ДМФ1 | Одабрана поглавља методике наставе физике | Богдановић Ивана | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
43 | ДМФ2 | Методика наставе физике у раду са даровитим ученицима | Богдановић Ивана | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
44 | ДМФ3 | Експеримент у настави физике | Стојановић Маја | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
45 | ДМФ4 | Настава физике у условима инклузивног образовања | Стојановић Маја | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
46 | ДМФ5 | Дидактичко-методичка истраживања у настави физике | Радуловић Бранка | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
47 | ДМФ6 | Иновативни модели у настави физике | Радуловић Бранка | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
48 | ДМФ7 | Примена мултимедијалних технологија у настави физике | Радуловић Бранка | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
49 | ДМФ8 | Едукација ван учионице | Продановић Тијана | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
50 | ДМФ9 | Историја и филозофија физике | Радошевић Слободан | I,II,III | 15 | Методика наставе физике | И |
51 | ДМХ601 | Одабрана поглавља дидактике хемије | Рончевић Н. Тамара | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
52 | ДМХ602 | Одабрана поглавља историје хемије | Хорват А. Саша | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
53 | ДМХ603 | Одабрани хемијски експерименти у настави | Хорват А. Саша | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
54 | ДМХ604 | Методика наставе хемије у раду са даровитим ученицима – одабрана поглавља | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
55 | ДМХ605 | Одабрана поглавља екохемијског образовања | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
56 | ДМХ606 | Е-учење у хемијском образовању | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
57 | ДМХ607 | Методе и технике учења хемије – виши курс | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
58 | ДМХ608 | Савремени облици евалуације у настави хемије | Родић Д. Душица | I,II,III | 15 | Методика наставе хемије | И |
59 | ДМГ108 | Обавезно образовање у свету и Србији | Бабић-Кекез В. Снежана | I,II,III | 15 | Педагогија | И |
60 | ДМГ111 | Вредновање наставе, наставника и ученика | Бабић-Кекез В. Снежана | I,II,III | 15 | Педагогија | И |
- Статус предмета: И-изборни