Назив и циљеви студијског програма
Докторске студије Методике наставе природних наука (биологије, хемије, физике, географије), математике и информатике.
Врста студија и исход процеса учења
Докторске студије Методике наставе природних наука (биологије, хемије, физике, географије), математике и информатике имају најмање 180 ЕСПБ, уз претходно остварени обим студија од најмање 300 ЕСПБ на основним академским и дипломским академским студијама.
Стручни, академски, односно научни назив
По завршетку студија добија се звање Доктора методике наставе природних наука (биологије, физике, хемије, географије), математике или информатике (укупно стечених најмање 480 ЕСПБ).
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табели распореда предмета по семестрима и годинама студија, као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом је предвиђена израда докторске дисертације.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм … са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Сврха студијског програма је наставак континуираног и целовитог образовања најбољих студенaтa у области природних наука (биологије, физике, хемије, географије), математике и информатике који показују изражена интересовања за изучавање дидактичко-методичких и психолошко-педагошких дисциплина и адекватну заступљеност стручних предмета према избору сваког појединачног кандидата и његових потреба и њихове припрема за рад у образовно-научним институцијама са законски предвиђеним звањима, као и за рад у стручним, развојним и надзорним педагошким службама у органима управе. Диференцирањем наставних садржаја у оквире уских научних дисциплина и њиховом интеграцијом у интердисциплинарним областима постиже се формирање флексибилног система знања у области природних наука, психологије, педагогије, дидактике и методике струке, што омогућује студентима ових докторских студија разумевање основних теоријских поставки савременог образовања (од основношколског до универзитетског нивоа). Педагошко-психолошки и методички предмети организовани су тако да у потпуности одговарају захтевима савремене наставе природних наука, математике и информатике. Изучавањем Методологије научног рада и Дидактике природних наука, математике и информатике, која представља теоријска дидактичка уопштавања садржаја наведених дисциплина, као и низа других изборних методичких и стручних предмета студенти се уводе у научна истраживања у области образовања у природним наукама, математици или информатици, у домену општих и специфичних захтева и потреба.
Циљ овог студијског програма је да повезивањем различитих научних дисципина, фундаменталних и примењених природних наука, математике или информатике, дидактичко-методичких, педагошко-психолошких и информатичких дисциплина образује и оспособи стручњаке који ће јасно разумети и примењивати интердисциплинарна знања и вештине, које су неопходне за савремену наставу природних наука, математике или информатике. Циљ се реализује јединственим програмом у коме се интегришу наведене научне дисциплине неопходне за реализацију наставног процеса у савременим условима и према захтевима савременог образовања. Студенти стичу висок ниво знања и разумевања актуелних проблема у настави природних наука, математике или информатике и њиховог решавања, што их квалификује за научно-истраживачки и високо стручни рад уз трансфер њихових оригиналних идеја у наставну праксу. То подразумева примену фундаменталних концепата темељног образовања у природним наукама, математици или информатици са циљем унапређења и развоја образовања (повећања његовог квалитета и ефикасности).
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште способности:
- компетентан је да руководи истраживачким тимом;
- врши едукацију у високо-образовним установама;
- руководи одељењима Школске управе;
- врши надзор у настави природних наука, математике или информатике;
- равноправно учествује у тимовима стручњака при центрима за стручно усавршавање и професионални развој запослених у образовању у својим областима, заводима за унапређење васпитања и образовања, заводима за издавање уџбеника и наставних средстава, методичким центрима и друго.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
- Стручњаци овог профила су компетентни да раде у мултидисциплинарнимм тимовима који идентификују и решавају проблеме образовања;
- поседује професионалну и етичку одговорност;
- ефикасно комуницирају;
- примењује савремену методологију и наставну технологију у свом раду.
Укупно трајање студија је 3 године (6 семестара), за које време студент треба да сакупи 180 ЕСПБ. Два семестра чине академску годину.
Студије се састоје од 6 изборних предмета који носе по 15 ЕСПБ (укупно 90 ЕСПБ). Од 6 предмета студент је у обавези да сакупи 75 ЕСПБ из психолошко-педагошко-методичких предмета (5 предмета по 15 ЕСПБ), а преосталих 15 ЕСПБ из одабраног стручног предмета, зависно од теме докторске дисертације. Педагошко-психолошко-методичке предмете и стручни предмет студент бира у договору са Саветником (кога одређује Веће Департмана за сваког појединачног кандидата) и ментором. Рад на докторској дисертацији који представља студијски истраживачки рад укључује обавезу публиковања рада кандидата у релевантном часопису са Кобсон листе (Српски цитатни индекс).
Листа предмета на студијском програму докторских студија
Р.б | Шифра предмета | Назив предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | Наставник/наставници на предмету (Презиме, средње слово, име) | |
П | СИР | ||||||
1 | ДМММ1 | Одабрана поглавља методике наставе математике I | И | 5 | 5 | 15 | Лужанин Зорана, Ђапић Петар |
2 | ДМММ2 | Одабрана поглавља методике наставе математике II | И | 5 | 5 | 15 | Лужанин Зорана, Ђапић Петар |
3 | ДМИМ1 | Одабрана поглавља методике наставе информатике I | И | 5 | 5 | 15 | Ивановић К. Мирјана, Будимац Зоран |
4 | ДМИМ2 | Одабрана поглавља методике наставе информатике II | И | 5 | 5 | 15 | Ивановић К. Мирјана, Будимац Д. Зоран |
5 | ДМИИ2 | Одабрана поглавља информатике | И | 5 | 5 | 15 | Ивановић К. Мирјана, Будимац Зоран, Херцег Ђорђе |
6 | ДМИИ6 | Мултимедијална технологија у настави | И | 5 | 5 | 15 | Радовановић Милош, Микалачки Мирјана |
7 | ДММАЛ | Изабране теме из Алгебре са методичком обрадом | И | 5 | 5 | 15 | Мадарас Силађи Розалија, Ђапић Петар |
8 | ДММДИ | Изабране теме из Дискретне математике са методичком обрадом | И | 5 | 5 | 15 | Бодрожа- Пантић Олга Бошњак Ивица |
9 | ДММАНА | Изабране теме из Анализе са методичком обрадом | И | 5 | 5 | 15 | Теофанов Ненад, Ивана Штајнер Папуга, Херцег Ђорђе |
10 | ДММГЕ | Изабране теме из Геометрије са методичком обрадом | И | 5 | 5 | 15 | Башић Бојан, Ђапић Петар |
11 | ДМХ601 | Одабрана поглавља дидактике хемије | И | 5 | 5 | 15 | Тамара Н. Рончевић |
12 | ДМ001 | Методологија дидактичко-методичких истраживања у настави | И | 5 | 5 | 15 | Снежана Бабић Кекез, Јасна Адамов, Анђелија Ивков Џигурски, Бранка Радуловић, Мирјана Штрбоја, Тијана Прибичевић |
13 | ДМ003 | Педагошка статистика | И | 5 | 5 | 15 | Снежана Бабић Кекез, Загорка Лозанов Црвенковић, Ивана Штајнер Папуга |
14 | ДМХ604 | Методика наставе хемије у раду са даровитим ученицима – одабрана поглавља | И | 5 | 5 | 15 | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава |
15 | ДМБ001 | Одабрана поглавља методике наставе биологије | И | 5 | 5 | 15 | Вера Жупанец, Тијана Прибићевић |
16 | ДМБ002 | Одабрана поглавља методике наставе примењене биологије | И | 5 | 5 | 15 | Вера Жупанец, Тијана Прибићевић |
17 | ДНБ015 | Биолошка антропологија | И | 5 | 5 | 15 | Павлица М. Татјана, Ракић С. Рада |
18 | ДНБ014 | Примењена ихтиологија | И | 5 | 5 | 15 | Миљановић М. Бранко, Костић С. Десанка |
19 | ДМ002 | Психолошке основе образовно-васпитног рада | И | 5 | 5 | 15 | Јовановић Тамара |
20 | ДМГ101 | Одабрана поглавља методике наставе географијe | И | 5 | 5 | 15 | Ивков Џигурски Анђелија, Ивановић Бибић Љубица, Ђукичин Вучковић Смиљана |
21 | ДМГ107 | Образовање и међународне Организације | И | 5 | 5 | 15 | Ђорђевић С. Јасмина |
22 | ДРГ112 | Регионални развој Југоисточне Европе | И | 5 | 5 | 15 | Лукић Тамара, Ђерчан Бојан |
23 | ДРГ102 | Глобални хидролошки утицаји | И | 5 | 5 | 15 | Долинај М. Драган, Савић Стеван, Милошевић Драган |
24 | ДМФ001 | Одабрана поглавља методике наставе физике | И | 5 | 5 | 15 | Ивана Богдановић |
25 | ФИФФ | Историја и филозофија физике | И | 5 | 5 | 15 | Слободан Радошевић |
26 | ДМФ1 | Експеримент у настави физике | И | 5 | 5 | 15 | Стојановић М. Маја |
27 | ДМФ2 | Методика наставе физике у раду са даровитим ученицима | И | 5 | 5 | 15 | Ивана Богдановић |
28 | ДММСТ | Статистика | И | 5 | 5 | 15 | Лозанов Црвенковић С. Загорка, Рајтер Ђ. Данијела |
29 | ДМММИС | Методологија истраживања са сататистиком | И | 5 | 5 | 15 | Лужанин Л. Зорана, Ивановић К., Мирјана |
30 | ДММРН | Примена рачунара у настави математике | И | 5 | 5 | 15 | Херцег Д. Ђорђе |
31 | ДММДМ | Дидактичко-методичка истраживања у настави математике | И | 5 | 5 | 15 | Херцег Д. Ђорђе, Пех Маја |
32 | ДММПР | Решавање математичких проблема | И | 5 | 5 | 15 | Ђапић Петар, Пех Маја |
33 | ДММИМ | Историја математике | И | 5 | 5 | 15 | Мадарас Силађи Розалија, Теофанов Ненад |
34 | ДМИМ3 | Методика програмирања | И | 5 | 5 | 15 | Ивановић К. Мирјана, Будимац Д. Зоран, Херцег Д. Ђорђе |
35 | ДМИИ7 | Тестирање и провера знања | И | 5 | 5 | 15 | Будимац Д. Зоран, Ивановић K. Мирјана, Радојев Горан |
36 | ДМИИ3 | Е-учење и учење на даљину | И | 5 | 5 | 15 | Машуловић М. Драган Клашња-Милићевић Ђ. Александра, Видаковић Јована |
37 | ДМИ13 | Употреба савремених ICT у настави | И | 5 | 5 | 15 | Стојаковић З. Милош, Микалачки Мирјана |
38 | ДМХ603 | Одабрани хемијски експерименти у настави | И | 5 | 5 | 15 | Саша А. Хорват |
39 | ДМХ602 | Одабрана поглавља историје хемије | И | 5 | 5 | 15 | Саша А. Хорват |
40 | ДМХ605 | Одабрана поглавља екохемијског образовања | И | 5 | 5 | 15 | Адамов М. Јасна Олић-Нинковић А. Станислава |
41 | ДМБ003 | Проблеми савремене наставе биологије | И | 5 | 5 | 15 | Вера Жупанец, Тијана Прибићевић |
42 | ДМБ004 | Иновативни модели у настави биологије (интерактивно учење) | И | 5 | 5 | 15 | Вера Жупанец, Тијана Прибићевић |
43 | ДНЕ010 | Диверзитет фауне кичмењака Србије угроженост и заштита | И | 5 | 5 | 15 | Костић С. Десанка |
44 | ДМГ108 | Обавезно образовање у свету и Србији | И | 5 | 5 | 15 | Бабић-Кекез В. Снежана |
45 | ДМГ109 | Географија у наставним плановима и програмима света и Србије | И | 5 | 5 | 15 | Ивков Џигурски Анђелија, Ђукичин Вучковић Смиљана, Ивановић Бибић Љубица |
46 | ДМГ111 | Вредновање наставе, наставника и ученика | И | 5 | 5 | 15 | Бабић-Кекез В. Снежана, |
47 | ДРГ101 | Глобалне климатске промене и водопривреда | И | 5 | 5 | 15 | Савић Стеван, Павић Драгослав |
48 | ДРГ107 | Глобални геополитички процеси и Србија | И | 5 | 5 | 15 | Бубало-Живковић Ђ. Милка, Гавриловић Дарко |
49 | ФДД1К12 | Физика материјала | И | 5 | 5 | 15 | Лукић-Петровић Р. Светлана |
50 | ФДД21Н12 | Нуклеарне методе у медицини | И | 5 | 5 | 15 | Тодоровић М. Наташа |
51 | ФДД18Т12 | Фазни прелази и критични феномени | И | 5 | 5 | 15 | Слободан Радошевић |
52 | ФДД30К12 | Магнетна мерења као метод испитивања материјала | И | 5 | 5 | 15 | Имре О. Гут |
53 | ДМИИ1 | Историја рачунарства | И | 5 | 5 | 15 | Ивановић Мирјана, Працнер Дони, Видаковић Јована, |
54 | ДММНМ | Изабране теме из Нумеричке математике са методичком обрадом | И | 5 | 5 | 15 | Горан Радојев |
55 | ДММВС | Изабране теме из Вероватноће и статистике са методичком обрадом | И | 5 | 5 | 15 | Лозанов Црвенковић С. Загорка, Рајтер Ђ. Данијела, Селеши Дора |
56 | ДММММ | Математичко моделирање у настави | И | 5 | 5 | 15 | Штрбоја Мирјана, Лужанин Л. Зорана |
57 | ДМИИ8 | Програмски језици | И | 5 | 5 | 15 | Радовановић, М. Милош, Курбалија М. Владимир, Працнер Дони |
58 | ДМИИ4 | Образовни софтвер | И | 5 | 5 | 15 | Будимац Д. Зоран, Клашња-Милићевић Ђ. Александра, Видаковић Јована |
59 | ДМИИ5 | Интелигентни системи у образовању | И | 5 | 5 | 15 | Рацковић А. Милош, Курбалија М. Владимир, Клашња-Милићевић Ђ. Александра |
60 | ДММСР | Симболичко рачунање | И | 5 | 5 | 15 | Херцег Д. Ђорђе |
61 | ДМХ607 | Методе и технике учења хемије – виши курс | И | 5 | 5 | 15 | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава |
62 | ДМХ606 | Е-учење у хемијском образовању | И | 5 | 5 | 15 | Адамов М. Јасна, Олић-Нинковић А. Станислава |
63 | ДМБ005 | Методика наставе биологије у раду са даровитим ученицима | И | 5 | 5 | 15 | Вера Жупанец, Тијана Прибићевић |
64 | ДНБ001 | Таксономија виших биљака | И | 5 | 5 | 15 | Аначков Т. Горан |
65 | ДНБ003 | Еволуција и филогенија скривеносеменица | И | 5 | 5 | 15 | Аначков Т. Горан |
66 | ДРГ113 | Компаративна анализа регија по континентима | И | 5 | 5 | 15 | Стојсављевић Растислав |
67 | ДРГ109 | Аграрна географија и проблеми исхране становништва | И | 5 | 5 | 15 | Стојановић Владимир, Ђукичин Вучковић Смиљана |
68 | ДРГ110 | Географија и глобалне промене | И | 5 | 5 | 15 | Лазић В. Лазар, Нађ И. Имре |
69 | ДРГ106 | Популациона политика и планирање породице | И | 5 | 5 | 15 | Ивков-Џигурски Ч. Анђелија, Ивановић Бибић Љубица, Арсеновић Даниела |
70 | ФДД45Н12 | Радиоактивност у природи | И | 5 | 5 | 15 | Софија Форкапић |
71 | ФДД39Н12 | Нуклеарна енергија | И | 5 | 5 | 15 | Крмар Д. Миодраг |
72 | ФДД3П12 | Физика плазме | И | 5 | 5 | 15 | Лазар Гавански |
73 | РДДИС | Рад на докторској дисертацији | О | 20 | 30 | ||
74 | РДДИС2 | Рад на докторској дисертацији2 | О | 20 | 15 | ||
75 | РДДР | Израда докторске дисертације | О | 30 |
- Тип предмета: АО-академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, УС-уметничко стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма), СИР-студијски истраживачки рад