Европска иницијатива награђена је Еразмус+ финансирањем за трансформацију STEM образовања кроз интеграцију родне равноправности и различитости, а пројекат је званично покренут на Генералној скупштини GENERA мреже у Лимерику.

Са примарним циљем да одговори на кључни изазов привлачења и задржавања маргинализованих група у науци и истраживању, пројекат GENERA-COPA изабран је као један од само 25 финансираних пројеката, од укупно 124 пријаве на последњем Еразмус+ конкурсу. Пројекат је добио 400.000 евра за спровођење иновативних активности које промовишу родну равноправност и различитост у STEM областима. GENERA-COPA је резултат сарадње унутар мреже GENERA и званично је покренут почетком септембра 2025. године на Универзитету у Лимерику.

Пројекат тежи да трансформише универзитетске наставне планове и институционалну културу кроз интеграцију родне перспективе и различитости. Јачањем капацитета универзитета и истраживачких институција и обуком локалних „критичких пријатеља“ као тренера широм Европе, обезбеђује се одрживост иницијативе и дугорочна трансформација образовне праксе. Уз ово финансирање, GENERA-COPA има потенцијал да значајно допринесе европском STEM простору, унапређујући једнакост, различитост и инклузију на високошколским установама.

Фокус пројекта је на увођењу родне и перспективе различитости у STEM области, што је, према L. Schiebinger (1999, Has Feminism Changed Science, Harvard University Press), један од кључних стратешких приступа за унапређење родне равноправности и различитости, уз истовремено повећање заступљености жена у STEM-у и унапређење истраживачке културе у тим областима.

Јачање међународне и интердисциплинарне сарадње, као и рад у већим и разноврснијим тимовима, поставља нове захтеве пред младе научнике. У оквиру пројекта биће развијен, тестиран и имплементиран уводни курс са циљем да припреми студенте и младе истраживаче за ове нове изазове. Овакви садржаји тренутно нису део стандардног универзитетског образовања, иако су неопходни за успешно истраживање, допринос инклузивнијем систему високог образовања и боље запослење младих истраживача.

Биће испитана постојећа култура учења и даље развијана кроз нове приступе инклузивној настави, укључујући универзални дизајн и STEM образовање у математички интензивним STEM областима. Посебна пажња посветиће се примени LMS платформи, самоорганизованом учењу и „train-the-trainer“ методама.

Пројекат ће допринети и унапређењу директне подршке мастер и докторским студентима у планирању успешне каријере. У тренутним институционалним плановима родне равноправности и различитости, менторство се истиче као један од најважнијих механизама. Постојећи менторски програми биће анализирани, а нове методе развијене ради повећања њихове ефикасности у погледу једнакости, различитости и инклузије. Развијаће се и иновативни модели менторства који повезују менторство, умрежавање и активно спонзорство, пружајући младим истраживачима рани улазак у међународну научну сарадњу, што се тешко може постићи само кроз формалну наставу.

Примарна циљна група пројекта обухвата интерне учеснике и партнере, док се спољној циљној публици обраћа пре свега наставницима у високом образовању, младим STEM истраживачима, менторима и полазницима, службама за различитост и инклузију, као и одељењима и институцијама у математички интензивним STEM пољима. Секундарну публику чине доносиоци одлука, организације за научну комуникацију, удружења за подршку женама и маргинализованим групама у STEM-у, као и шира јавност заинтересована за питања једнакости у науци.

Кроз ове активности, GENERA-COPA има за циљ да помогне институцијама у увођењу родне и перспецтиве различитости у курикулуме, јачању капацитета за инклузивно образовање и изградњи одрживих програма обука кроз тренере унутар институција. Као део GENERA мреже, конзорцијум окупља широко искуство и стручност у примени родних перспектива и промоцији једнакости, различитости и инклузије у математички интензивним STEM дисциплинама.

Пројекат окупља више европских универзитета и истраживачких институција у трогодишњој сарадњи са циљем стварања инклузивнијег и правичнијег окружења за учење. Пројекат координира немачки истраживачки центар DESY, а партнери су: Италијански национални институт за астрофизику (INAF), Италијански национални институт за нуклеарну физику (INFN), Научни институт Вајцман (Израел), Универзитет у Лимерику (Ирска), Универзитет у Л’Аквили (Италија), Универзитет у Вилњусу (Литванија), Универзитет у Новом Саду (Србија), Универзитет у Алакали и Универзитет у Овиједу (Шпанија), Лунд универзитет (Шведска) и Швајцарско физичко друштво.

Више информација:
📌 Сајт: https://www.genera-copa.eu
📌 Контакт: chiara.badia@inaf.it