Naziv i ciljevi studijskog programa
Naziv studijskog programa je Osnovne akademske studije hemije (4 godine, 240 ESPB)
Cilj studijskog programa je da student:
- Stekne osnovna znanja i razumevanja koja će mu omogućiti da obavlja profesionalno svoju delatnost;
- Rešava rutinske probleme;
- Razvije praktične veštine u oblasti hemije;
- Razvije opšte (generičke) veštine na osnovnom nivou za potrebe profesionalnog rada u hemijskoj i srodnim industrijama, javnim službama, ili kao nastavnika/predavača u osnovnim ili srednjim školama;
- Stekne dovoljan nivo znanja i kompetencija koje mu omogućavaju upis na studije drugog stepena.
Vrsta studija i ishod procesa učenja
Po završetku studijskog programa Osnovnih akademskih studija hemije student je u stanju da:
- Dobro razume koncepte/pojmove u hemiji;
- Izvodi i primenjuje rešenja na osnovu poznavanja prirodnih nauka;
- Odredi, formuliše, analizira i rešava poznate probleme na logičan način pri čemu su rešenja korektna i prihvatljiva;
- Bezbedno radi u laboratorijskom okruženju;
- Planira i izvodi eksperimente, objektivno usvaja, procenjuje i prezentuje rezultate istraživanja;
- Radi efikasno u timu i miltidisciplinarnom okruženju, uz sposobnost učenja tokom čitavog života;
- Komunicira efikasno za naučnom zajednicom i društvom u celini.
Stručni, akademski, odnosno naučni naziv
Nakon završenih četvorogodišnjih studija i osvojenih 240 ESPB dobija se stručni naziv diplomirani hemičar (skraćeno Dipl. hem.).
U zavisnosti od predmeta koje je student izabrao u dodatku diplome će biti bliže određena uža oblast u pravcu koje se student profilisao, i to:
- Diplomirani hemičar – Analitička hemija
- Diplomirani hemičar – Neorgansko-fizička hemija
- Diplomirani hemičar – Organska hemija
- Diplomirani hemičar – Metodika nastave hemije
Uslovi za upis na studijski program
Upis kandidata se vrši na osnovu konkursa koji raspisuje Univerzitet u Novom Sadu, a sprovodi Prirodno-matematički fakultet. Da bi kandidat konkurisao za upis na prvu godinu osnovnih akademskih studija hemije, treba da ima:
- ima završeno srednjoškolsko obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju, i
- polaže prijemni ispit iz hemije.
Redosled kandidata za upis utvrđuje se na osnovu opšteg uspeha postignutog u srednjem obrazovanju i rezultata postignutih na prijemnom ispitu. Na osnovu kriterijuma iz konkursa Univerzitet u Novom Sadu sačinjava rang listu prijavljenih kandidata. Pravo upisa na osnovne akademske studije stiče kandidat, koji je na rang listi rangiran u okviru broja studenata predviđenih za upis.
Struktura studijskog programa
Studije se izvode kroz nastavu obaveznih i izbornih predmeta, koji su razvrstani u semestre. Dva semestra čine jednu akademsku školsku godinu.
Trajanje studija
Osnovne akademske studije hemije traju 4 akademske školske godine (8 semestara). Za to vreme student treba da sakupi najmanje 240 ESPB bodova.
Bodovna vrednost predmeta
Bodovna vrednost svakog predmeta iskazana je u tabeli rasporeda predmeta po semestrima i godinama studija, kao i u tabelama specifikacije predmeta.
Završni rad
Studijski program Osnovne akademske studije hemije se okončava izradom i odbranom Završnog rada, koji je rezultat samostalnog rada studenta kroz koji student pokazuje ne samo samostalnost već i kreativnost u primeni stečenih teorijskih i praktičnih znanja. Izrada završnog rada predviđena je za poslednji, osmi, semestar. Odbrana Završnog rada predstavlja završni ispit za akademsko zvanje Diplomirani hemičar. Bodovna vrednost Završnog rada je 8 ESPB.
Detaljne odredbe o prijavi, uslovima za izradu i načinu odbrane ovog rada utvrđuju se Statutom i odgovarajućim aktima Fakulteta.
Preduslovi za upis predmeta
Preduslovi za upis pojedinih predmeta ili grupe predmeta su naznačeni u tabelama specifikacije predmeta.
Izborni predmeti sa drugih studijskih programa
Student može izabrati bilo koji predmet iz ponuđene grupe predmeta upisanog studijskog programa, vodeći računa da osvoji najmanje 60 ESPB u toku školske godine (uključujući i završni rad). Izborni predmeti se, po pravilu, prijavljuju prilikom upisa godine. Nastava iz datog predmeta će biti organizovana, ako ukupan broj studenata na izabranom predmetu bude veći od limita predviđenog studijskim programom iz kog je izabrani predmet.
Ako student želi da izabere neki predmet iz drugog studijskog programa, potrebno je da podnese zahtev Veću Departmana, koje donosi odluku o prihvatanju ili odbijanju.
Prelazak sa drugih studijskih programa
Moguć je prelazak sa jednog na drugi studijski program uz prenošenje bodova za iste ili srodne predmeta. U tom slučaju student podnosi zahtev Veću departmana, koje nakon izvršene ekvivalencije predmeta donosi rešenje na koju godinu studija se student može upisati i nastaviti studije ovog studijskog programa.
Svrha studijskog programa osnovnih akademskih studija hemije je da student stekne znanje u ključnim oblastima hemije: neorganske, organske, fizičke, analitičke hemije i biohemije, uz dodatnu podlogu iz matematike i fizike kako bi bio sposoban za kompetentan rad u hemijskim laboratorijama u svim granama industrije, u razvojnim, kontrolnim, uslužnim, istraživačkim laboratorijama, kao i u obrazovnim ustanovama (osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručnim školama).
Akademsko hemijsko obrazovanje koje pruža ovaj studijski program usklađeno je sa najnovijim naučnim dostignućima savremene hemije i koncipirano je tako da podstiče svršene studente na permanentno usavršavanje i dalji profesionalni razvoj.
Studijskim programom Osnovnih akademskih studija hemije postiže se znanje koje omogućava dobro razumevanje koncepata/pojmova u oblasti hemije (analitičke, organske, neorganske), kontrole kvaliteta i upravljanja životnom sredinom i hemijskog obrazovanja, što se ostvaruje kroz definisane ciljeve studijskog programa.
Predviđeni ciljevi studijskog programa Osnovne akademske studije hemije su:
- Sticanje evidentnih osnovnih znanja i razumevanje ključnih koncepata i sadržaja koji su obrađivani;
- Osposobljavanje studenata za bezbedan rad u laboratorijskom okruženju, kao i za izvođenje eksperimenate na spretan i pouzdan način;
- Osposobljavanje studenata da adekvatno rešavaju probleme od rutinskog značaja na logičan način pri čemu su rešenja korektna i prihvatljiva
- Formiranje i razvijanje neophodnih nastavničkih kompetencija kod budućih profesora hemije;
- Pripremanje studenata za uspešan rad u struci, ali i za master studije u oblasti hemijskih nauka, zaštite životne sredine, odnosno metodike nastave hemije.
Opis opštih i predmetno-specifičnih kompetencija studenata
Savladavanjem studijskog programa student stiče sledeće opšte sposobnosti:
- Sistematsko razumevanje osnovnih fizičko-hemijskih principa;
- Osposobljenost za bezbedan rad u laboratorijskom okruženju;
- Veština primene informacionih tehnologija u obradi hemijskih informacija;
- Posedovanje veštine usmene i pisane komunikacije na maternjem jeziku.
Savladavanjem studijskog programa student stiče sledeće predmetno-specifične sposobnosti:
- Sposobnost primene fundamentalnih teorijskih i praktičnih znanja iz hemije i srodnih prirodnih nauka na niz teorijskih i praktičnih problema;
- Razvijene praktične veštine u oblasti hemije;
- Izvođenje standardnih laboratorijskih eksperimenata na spretan i pouzdan način;
- Sposobnost formulisanja, analiziranja i rešavanja rutinskih hemijskih problema na logičan i pouzdan način;
- Razvijene opšte veštine u oblasti hemije koje su ujedno upotrebljive i u drugim oblastima.
Dostignuta standardna znanja i kompetencije omogućavaju da se student može upisati na studije drugog stepena.
Kurikulum studijskog programa Osnovne akademske studije hemije, u trajanju od 4 godine, obuhvata ukupno 34 predmeta, i to:
- na prvoj godini 6 je obaveznih, a 3 su izborna,
- na drugoj godini ima 5 obaveznih i 3 izborna,
- na trećoj godini, takođe, ima 5 obaveznih i 3 izborna predmeta, i
- na četvrtoj godini je 4 obavezna i 5 izbornih predmeta, kao i studijski istraživački rad koji je u funkciji izrade Završnog rada.
Od ukupnog broja predmeta 20 je obaveznih, a 14 student bira iz odgovarajućeg izbornog bloka. Student od ponuđenih izbornih predmeta po godini studija, po svojoj želji i sklonostima bira izborne predmete tako da u toku školske godine osvoji najmanje 60 ESPB bodova. Shodno tome student može, ali nije u obavezni da bira izborne predmete na svim izbornim pozicijama. Na primer: u jednom semestru student može da bira dva izborna predmeta na dve ponuđene izborne pozicije i ostvari više od 30 ESPB bodova, a zatim da u drugom semestru od dve izborne pozicije bira jedan ili nijedan izborni predmet, ako je sa obaveznim predmetima osvojio minimalnih 60 ESPB bodova, vodeći pri tome računa da u toku semestra bude minimalno angažovan sa 20 časova aktivne nastave do maksimalno 30 časova. Kroz odabir odgovarajućih predmeta na četvrtoj godini student se stručno profiliše u pravcu jedne od tri uže oblasti (analitičke, neorgansko-fizičkohemijske, ili organske grupe predmeta).
Svi predmeti, i obavezni i izborni su jednosemestralni, svrstani u četiri kategorije: akademsko-opšteobrazovne, teorijsko-metodološke, naučno-stručne i stručno aplikativne predmete. U odnosu na ESPB bodova zastupljenost predmeta na studijskom programu je sledeća:
- % ESPB akademsko-opšteobrazovnih predmeta = 15,17%
- % ESPB teorijsko-metodoloških predmeta = 20,18%
- % ESPB naučno stručnih predmeta = 35,20%
- % ESPB stručno aplikativnih predmeta = 29,46%.
Raspored predmeta po semestrima i godinama studija za studijski program Osnovne akademske studije hemije
Šifra predmeta | Naziv predmeta | Semestar | Tip predmeta | Status predmeta | Časovi aktivne nastave | Ostali časovi | ESPB | ||||
P | AV | LV | DON | ||||||||
PRVA GODINA | |||||||||||
1 | O-01 | Opšta matematika | 1 | AO | O | 2 | 6 | ||||
2 | O-02 | Fizika | 1 | AO | O | 3 | 2 | 6 | |||
3 | O-03 | Opšta hemija | 1 | AO | O | 3 | 3 | 2 | 9 | ||
4 | Z-101 | Neorganska hemija 1 | 2 | NS | O | 3 | 3 | 1 | 8 | ||
5 | Z-102 | Analitička hemija 1 | 2 | AO | O | 3 | 4 | 2 | 10 | ||
6 | Z-103 | Organska hemija 1 | 2 | AO | O | 3 | 3 | 2 | 9 | ||
Ukupno časova aktivne nastave na godini studija: | 53 | 63 | |||||||||
DRUGA GODINA | |||||||||||
1 | Z-201 | Fizička hemija 1 | 3 | AO | O | 3 | 3 | 1 | 8 | ||
2 | Z-203 | Organska hemija 2 | 3 | NS | O | 3 | 3 | 1 | 8 | ||
3 | Z-204 | Analitička hemija 2 | 3 | NS | O | 3 | 5 | 1 | 9 | ||
4 | Z-202 | Fizička hemija 2 | 4 | TM | O | 3 | 3 | 2 | 10 | ||
5 | H-201 | Organska hemija 3 | 4 | NS | O | 3 | 3 | 8 | |||
Ukupno časova aktivne nastave na godini studija: | 51 | 60 | |||||||||
TREĆA GODINA | |||||||||||
1 | Z-301 | Osnovi instrumentalne analize | 5 | SA | O | 3 | 3 | 2 | 9 | ||
2 | H-301 | Osnovi hemijske tehnologije | 5 | TM | O | 3 | 3 | 1 | 8 | ||
3 | H-302 | Hemija prirodnih proizvoda | 5 | NS | O | 3 | 3 | 1 | 8 | ||
4 | Z-302 | Osnovi biohemije | 6 | NS | O | 3 | 4 | 1 | 9 | ||
5 | H-303 | Hemijska tehnologija | 6 | NS | O | 3 | 2 | 2 | 9 | ||
Ukupno časova aktivne nastave na godini studija: | 50 | 60 | |||||||||
ČETVRTA GODINA | |||||||||||
1 | ZMH-408 | Metodologija naučnog rada | 7 | TM | O | 1 | 3 | 5 | |||
2 | ZMH-407 | Hemijska veza i struktura molekula | 7 | TM | O | 3 | 2 | 2 | 8 | ||
3 | ZMH-401 | Biohemija | 7 | NS | I | 3 | 3 | 8 | |||
4 | DDH-400 | Trendovi istraživanja u hemiji | 8 | TM | O | 4 | 4 | ||||
5 | DDH-401 | Završni (diplomski) rad | 8 | 8 | 8 | ||||||
Ukupno časova aktivne nastave na godini studija: | 48 | 61 | |||||||||
Ukupno ESPB bodova: | 244 |
- Tip predmeta: AO-akademsko-opšteobrazovni, TM-teorijsko metodološki, NS-naučno stručni, SA-stručno aplikativni
- Status predmeta: O-obavezni, I-izborni
- Časovi aktivne nastave: P-predavanja, AV-auditorne vežbe, LV-laboratorijske vežbe, DON-drugi oblici nastave (laboratorijske vežbe, seminari i dr. u zavisnosti od specifičnosti studijskog programa)
Izborna nastava na studijskom programu
Izborni blok | Šifra predmeta | Naziv predmeta | Semestar | Tip predmeta | Časovi aktivne nastave | ESPB | ||||
Izborni blok | P | AV | LV | DON | ||||||
PRVA GODINA | ||||||||||
Predmeti izbornog bloka I-1 i I-2 | ||||||||||
1 | IH-102 | Odabrana poglavlja fizike | 1 | AO | 2 | 1 | 5 | |||
2 | IH-103 | Odabrana poglavlja matematike | 1 | AO | 1 | 2 | 5 | |||
3 | H-102 | Razvoj osnovnih hemijskih koncepata | 1 | TM | 2 | 1 | 1 | 5 | ||
4 | O-13 | Istorija prirodnih nauka* | 1 | AO | 3 | 1 | 5 | |||
5 | IHA-101 | Informacije u hemiji* | 1 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
6 | IH-101 | Primena računara u hemiji* | 1 | SA | 2 | 2 | 5 | |||
Predmeti izbornog bloka II-1 | ||||||||||
1 | H-101 | Računanje u hemiji | 2 | AO | 1 | 2 | 5 | |||
2 | O-07 | Softveri za obradu eksperimentalnih podataka* | 2 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
3 | O-05 | Fizičke osnove savremenih metoda istraživanja u hemiji i biohemiji | 2 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
4 | O-06 | Matematika 2 | 2 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
5 | O-08 | Engleski jezik* | 2 | AO | 4 | 5 | ||||
6 | O-09 | Statistika* | 2 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
7 | O-10 | Sociologija* | 2 | AO | 2 | 5 | ||||
8 | O-12 | Metode i tehnike učenja hemije* | 2 | SA | 2 | 2 | 5 | |||
*Ovaj predmet se može birati i u narednoj godini | ||||||||||
DRUGA GODINA | ||||||||||
Predmeti izbornog bloka III-1 | ||||||||||
1 | IHA-101 | Informacije u hemiji** | 3 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
2 | IHO-201 | Eksperimentalna organska hemija | 3 | SA | 1 | 5 | 7 | |||
3 | O-14 | Uvođenje u delatnost nastavnika* | 3 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
4 | O-13 | Istorija prirodnih nauka** | 3 | AO | 3 | 1 | 5 | |||
5 | IHA-202 | Statistička obrada rezultata u hemiji* | 3 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
6 | IH-101 | Primena računara u hemiji** | 3 | SA | 2 | 2 | 5 | |||
7 | IHN-201 | Praktikum iz neorganske hemije* | 3 | SA | 1 | 3 | 5 | |||
Predmeti izbornog bloka IV-1 i IV-2 | ||||||||||
1 | O-07 | Softveri za obradu eksperimentalnih podataka** | 4 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
2 | O-08 | Engleski jezik** | 4 | AO | 4 | 5 | ||||
3 | O-09 | Statistika ** | 4 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
4 | O-10 | Sociologija ** | 4 | AO | 2 | 5 | ||||
5 | O-12 | Metode i tehnike učenja hemije** | 4 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
6 | OB026 | Osnove mikrobiologije | 4 | NS | 3 | 2 | 6 | |||
7 | IHA-201 | Praktikum iz analitičke hemije | 4 | SA | 1 | 5 | 7 | |||
8 | IHO-306 | Nomenklatura organskih jedinjenja | 4 | NS | 2 | 1 | 1 | 5 | ||
9 | H-101 | Računanje u hemiji** | 4 | AO | 1 | 2 | 5 | |||
*Ovaj predmet se može birati i u narednoj godini | ||||||||||
**Ako je biran u prethodnoj godini isti predmet se ne može birati dva puta | ||||||||||
TREĆA GODINA | ||||||||||
Predmeti izbornog bloka V-1 | ||||||||||
1 | IHA-101 | Informacije u hemiji** | 5 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
2 | IHO-301 | Organska hemija 4 | 5 | NS | 2 | 4 | 7 | |||
3 | IHA-301 | Hemijska analiza materijala | 5 | NS | 2 | 4 | 7 | |||
4 | O-14 | Uvođenje u delatnost nastavnika** | 5 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
5 | PMF01 | Razvojna i pedagoška psihologija* | 5 | NS | 3 | 1 | 6 | |||
6 | IPH-405 | Mineralogija sa kristalohemijom* | 5 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
7 | IHA-202 | Statistička obrada rezultata u hemiji** | 5 | TM | 2 | 2 | 5 | |||
8 | ZMH-402 | Elektrohemija* | 5 | NS | 3 | 3 | 7 | |||
9 | IHN-201 | Praktikum iz neorganske hemije** | 5 | SA | 1 | 3 | 5 | |||
Predmeti izbornog bloka VI-1 i/ili VI-2 | ||||||||||
1 | IHO-302 | Industrijska organska hemija | 6 | SA | 2 | 1 | 1 | 5 | ||
2 | PMF03 | Pedagogija* | 6 | TM | 4 | 6 | ||||
3 | IPH-301 | Primena multimedije u nastavi* | 6 | SA | 2 | 4 | 7 | |||
4 | IHO-303 | Hemija heterocikličnih jedinjenja* | 6 | NS | 2 | 2 | 6 | |||
5 | IHA-302 | Tehnike razdvajanja* | 6 | SA | 2 | 2 | 6 | |||
6 | IHN-301 | Hemija novih materijala* | 6 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
7 | IHN-302 | Bioneorganska hemija* | 6 | NS | 2 | 2 | 5 | |||
8 | IHA-303 | Sistemi kontrole kvaliteta | 6 | SA | 3 | 1 | 6 | |||
9 | IHA-304 | Praktikum iz instrumentalne analize | 6 | SA | 1 | 3 | 5 | |||
10 | OZZS-204 | Analitička hemija okoline* | 6 | SA | 3 | 3 | 8 | |||
11 | IHA-305 | Seminar iz analitičke hemije* | 6 | SA | 1 | 3 | 5 | |||
12 | IHO-202 | Preparativna organska hemija | 6 | SA | 1 | 6 | 7 | |||
*Ovaj predmet se može birati i u narednoj godini | ||||||||||
**Ako je biran u prethodnoj godini isti predmet se ne može birati dva puta | ||||||||||
ČETVRTA GODINA | ||||||||||
Predmeti izbornog bloka VII-1 i VII-2 | ||||||||||
A | 1 | ZMH-403 | Instrumentalna analiza | 7 | SA | 3 | 1 | 3 | 8 | |
A | 2 | IHA-401 | Analiza životnih namirnica | 7 | SA | 2 | 3 | 6 | ||
A | 3 | IHA-502 | Analitika sportskih suplemenata | 7 | SA | 2 | 2 | 6 | ||
A | 4 | IHA-410 | Upravljanje kvalitetom u analitičkoj laboratoriji | 7 | SA | 2 | 1 | 2 | 6 | |
A | 5 | IHA-202 | Statistička obrada rezultata u hemiji** | 7 | TM | 2 | 2 | 5 | ||
NF | 6 | ZMH-402 | Elektrohemija** | 7 | NS | 3 | 3 | 7 | ||
NF | 7 | IHN-401 | Hemijska kinetika | 7 | TM | 2 | 2 | 5 | ||
NF | 8 | IHN-507 | Koordinaciona hemija | 7 | NS | 2 | 3 | 1 | 8 | |
NF | 9 | IPH-405 | Mineralogija sa kristalohemijom** | 7 | TM | 2 | 2 | 5 | ||
O | 10 | IHO-402 | Hemija organskih boja | 7 | NS | 2 | 2 | 5 | ||
O | 11 | ZMH-404 | Organska sinteza | 7 | TM | 3 | 3 | 8 | ||
O | 12 | ZMH-405 | Instrumentalna organska hemija | 7 | NS | 2 | 2 | 1 | 7 | |
M | 13 | PMF01 | Razvojna i pedagoška psihologija** | 7 | NS | 3 | 1 | 6 | ||
M | 14 | PH-402 | Metodika nastave hemije 1 | 7 | TM | 3 | 3 | 8 | ||
M | 15 | PH-502 | Istorija hemije | 7 | AO | 3 | 1 | 5 | ||
M | 16 | IPH-407 | Zaštita okoline | 7 | SA | 3 | 1 | 1 | 1 | 7 |
Predmeti izbornog bloka VIII-1, VIII-2 i VIII-3 | ||||||||||
A | 1 | IHA-402 | Mikroanaliza | 8 | SA | 2 | 3 | 6 | ||
A | 2 | IHA-409 | Korozija i zaštita materijala | 8 | SA | 2 | 2 | 5 | ||
A | 3 | OZZS-204 | Analitička hemija okoline** | 8 | SA | 3 | 3 | 8 | ||
A | 4 | IHA-302 | Tehnike razdvajanja** | 8 | SA | 2 | 2 | 6 | ||
A | 5 | IHA-404 | Kompleksi u analitičkoj hemiji | 8 | NS | 2 | 3 | 6 | ||
A | 6 | IHA-406 | Bioanalitička hemija | 8 | SA | 2 | 3 | 1 | 8 | |
A | 7 | IHA-412 | Elektroanalitička hemija | 8 | NS | 3 | 3 | 7 | ||
A | 8 | IHA-305 | Seminar iz analitičke hemije** | 8 | SA | 1 | 3 | 5 | ||
A | 9 | IHA-407 | Integrisane metode hemijske analize | 8 | SA | 3 | 3 | 8 | ||
A | 10 | IHA-413 | Hromatografske metode | 8 | SA | 2 | 2 | 1 | 6 | |
NF | 11 | IHN-302 | Bioneorganska hemija** | 8 | NS | 2 | 2 | 5 | ||
NF | 12 | IHN-301 | Hemija novih materijala** | 8 | NS | 2 | 2 | 5 | ||
NF | 13 | IHN-303 | Koloidna hemija | 8 | NS | 2 | 1 | 1 | 5 | |
NF | 14 | IHN-509 | Hemijski elementi i neorganska jedinjenja u medicini i farmaciji | 8 | NS | 2 | 2 | 5 | ||
O | 15 | IHO-303 | Hemija heterocikličnih jedinjenja** | 8 | NS | 2 | 2 | 6 | ||
O | 16 | IHO-401 | Sinteza biološki aktivnih molekula | 8 | SA | 2 | 2 | 5 | ||
O | 17 | IHO-404 | Hemijska prerada prirodnih organskih sirovina | 8 | NS | 2 | 2 | 6 | ||
O | 18 | IHO-403 | Hemija kozmetičkih proizvoda | 8 | NS | 2 | 2 | 1 | 6 | |
O | 19 | IHO-408 | Mikrotalasi u zelenoj hemiji | 8 | SA | 2 | 2 | 5 | ||
M | 20 | PMF03 | Pedagogija** | 8 | TM | 4 | 6 | |||
M | 21 | PH-404 | Metodika nastave hemije 2 | 8 | TM | 2 | 2 | 2 | 8 | |
M | 22 | PH-405 | Školska praksa 1 | 8 | TM | 1 | 5 | 6 | ||
M | 23 | IPH-301 | Primena multimedije u nastavi** | 8 | SA | 2 | 4 | 7 | ||
**Ako je biran u prethodnoj godini isti predmet se ne može birati dva puta |
- Izborni blokovi: A-analitička grupa predmeta, NF-neorgansko-fizičkohemijska grupa predmeta, O-organska grupa predmeta
- Tip predmeta: AO-akademsko-opšteobrazovni, TM-teorijsko metodološki, NS-naučno stručni, SA-stručno aplikativni
- Časovi aktivne nastave: P-predavanja, AV-auditorne vežbe, LV-laboratorijske vežbe, DON-drugi oblici nastave (laboratorijske vežbe, seminari i dr.)