Назив и циљеви студијског програма
Назив студијског програма је Основне академске студије – Дипомирани географ (4 године, 240 ЕСПБ).
Студенти се у четвртој години опредељују за један од два изборна модула:
Дипомирани географ (4 године, 240 ЕСПБ) – геоинформатичар или Дипомирани географ (4 године, 240 ЕСПБ) – геоеколог,
при чему по завршетку студијског програма кандидат добија назив:
Дипломирани географ-геоинформатичар или Дипломирани географ – геоеколог (у додатку дипломе).
Циљ студијског програма је савлађивање гранских (физичка географија и друштвена географија) и међугранских географских (регионална географија) садржаја као и мултидисциплинарних садржаја из области геоинформатике и геоекологије који чине синтезу најновијих достигнућа из области геонаука, нарочито оних које на актуелан и одговарајући начин одражавају и решавају проблеме савременог човечанства унутар геопростора. Карактер и врста достигнућа у географским истраживањима се овим наставним програмом одражавају тематском концепцијом наставних предмета.
Врста студија и исход процеса учења
Студије се изводе, зависно од броја уписаних студената, њиховог интересовања и резултата које постижу током студија. У том смислу се примењују директне, индиректне и друге методе наставног рада. Од метода користе се монолошка метода, дијалошка (претежно хеуристичка), графичка, илустративно-демонстративна, експериментална метода, теренски рад, писање семинарских радова и њихова одбрана, итд. Студије трају четири године. Број часова и врста часова према примењеним облицима, методама рада и уопште наставној технологији одређена је за сваки предмет.
Стручни, академски, односно научни назив
Дипломирани географ-геоинформатичар или Дипломирани географ – геоеколог (у додатку дипломе).
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табели распореда предмета по семестрима и годинама студија, као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом је предвиђена израда завршног рада.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Предмети су груписани у четири категорије, и то:
1. Академско-општеобразовни (14,5%)
2. Теоријско-методолошки (21,2%)
3. Научни (34,3%) и
4. Стручно-апликативни предмети (42,2%).
Бодовна вредност студијског програма је 240 (245) ЕСПБ (60/61 ЕСПБ у прве три студијске године, односно 60 ЕСПБ у четвртој, при чему обавезан дипломски рад носи 17 ЕСПБ.
Сврха студијског програма Дипломирани географ јесте образовање студената за препознатљиве и јасне професије и занимања. Студијски програм обезбеђује стицање компетенција које су друштвено оправдане и корисне. Геоинформатика и геоекологија представљају интердисциплинарне науке које изучавају међусобни утицај абиотичких и биотичких фактора унутар географског простора. Просторни проблеми везани за рељеф, воде, климу, земљиште и остале абиотичке факторе геопростора у вези су са биотичком и антропогеном компонентом и чине основни предмет изучавања студијских програма, Дипломирани географ- геоинформатичар, односно Дипломирани географ- геоеколог.
Као интердисциплинарне науке, на студијским програмима смера Дипломирани географ користе се различите савремене научно-истраживачке методе, како географских тако и осталих сродних природних наука чија је заједничка компонента примењивост у геопростору. Студенти ће бити обучени да користе методе истраживања примењених географских дисциплина (примењене геоморфологије, хидрологије, климатологије, педологије) али и блиских природних наука биологије и хемије. Теренска истраживања представљају основ за прикупљање података на смеру Дипломирани географ. Приликом анализе прикупљених података користе се знања и вештине мултидисциплинарних наука, како из области геонаука, тако и из области информатике, статистике и математике. Студенти се оспособљавају да прикупљене али и анализиране податке складиште у системе и карактеристичне базе које су основ за трајан и квалитетан приступ геоподацима. Ове податке (прикупљене или анализиране) могу да прикажу и визуелним методама применом картографских метода и решења и савремених информационих технологија (Географски информациони системи). Студенти ће бити оспособљени да јасно и недвосмислено прикажу добијене резултате, као и да на основу истих дају могуће предлоге за решења проблема унутар геопростора.
Током четворогодишњег школовања на основним академским студијама студенти смера Дипломирани географ пролазе кроз две формалне фазе студирања. У првом трогодишњем периоду стичу знања из области геонаука, да би се у четвртој години определили за један од два понуђена модула, Дипломирани географ- геоинформатичар, односно Дипломирани географ- геоеколог. Током четврте године студенти стичу знања која су прилагођена изабраном модулу.
Сврха студијског програма је у складу са основним задацима и циљевима Природно-математичког факултета и Департмана за географију, туризам и хотелијерство.
Циљеви студијског програма укључују постизање компетенција и академских вештина као и методе за њихово стицање. Циљеви такође укључују развој креативних способности и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за обављање професије смера Дипломирани географ.
Циљеви студијског програма су у складу са основним задацима и циљевима високошколске установе на којој се дати програм изводи.
Основни циљеви студијског смера Дипломирани географ – геоинформатичар, односно Дипломирани географ – геоеколог базирани су на:
- Усвајању метода за идентификовање проблема у геопростору;
- Оспособљавању за аналитичко-синтетички приступ геопроблемима;
- Усвајање знања из мултидисциплинарних области као што су геоинформатика и геоекологија;
- Стицање вештина и знања за анализу геопросторних података по специфичним методама примењених географских дисциплина;
- Стицање вештина и знања за анализу геопросторних података по специфичним методама биологије и хемије;
- Стицање вештина и знања за анализу геопросторних података по специфичним методама информатике, статистике и математике;
- Циљ стицања знања о манипулисању, складиштењу и интерпретацији геоподатака;
- Стицање вештина за визуелизацију и графичко представљање геоподатака.
- Усвајање метода за идентификовање проблема у геопростору једна је од полазишних тачака на смеру Дипломирани географ. Циљ је да студенти стекну комплексна географска знања и да на основу њих могу да дефинишу и препознају сваки проблем у геопростору;
- Оспособљавање студената за примену аналитичко-синтетичке анализе проблема унутар геопростора представља важну методолошку карику приликом интердисциплинарних проучавања;
- Циљ је да студенти усвоје геоинформатичка и геоеколошка знања која својим мултидисциплинарним карактером представљају надградњу на основна географска знања;
- Циљ је да студенти овладају истраживачким методама које се користе у савременим примењеним географским истраживањима. Ова знања и вештине су неопходне како за савремена научна истраживања и анализу тако и за предлоге решења проблема у геопростору;
- Циљ је да студенти овладају истраживачким методама које се користе у савременим примењеним биолошким и хемијским истраживањима. Ова знања и вештине су неопходне како за савремена научна истраживања и анализу тако и за предлоге решења проблема у геопростору;
- Циљ је да студенти овладају истраживачким методама које се користе у савременим примењеним истраживањима из области информатике, статистике и математике. Ова знања и вештине су неопходне како за савремена научна истраживања и анализу тако и за предлоге решења проблема унутар геопростора;
- Стицање знања и вештина у циљу манипулисања, складиштења и интерпретације геоподатака је битан сегмент за разумевање геопростора али и природних и друштвених законитости које важе у њему;
- Оспособљавање студената за визуелно и графичко представљање података добијених на основу теренских истраживања или неког од метода анализе.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма дипломирани географ-геоинформатичар и дипломирани географ-геоеколог студенти стичу следеће опште способности:
- Анализе, синтезе и предвиђања проблема у геопростору, последица и предлога за изналажење ефикасних решења за њихово ублажавање и отклањање;
- Овладавања разноврсним методама, поступцима и процесима у научним истраживањима;
- Развоја критичког и самокритичког мишљења и приступа приликом примене научних метода;
- Примене знања у пракси;
- Развоја комуникационих способности и спретности, као и сарадње са ужим социјалним и међународним окружењем;
- Способности управљања пројектним и истраживачким тимом;
- Комуникацију и интеракцију са сарадницима из сродних научних и других институција и јавношћу.
Савладавањем студијског програма Дипломирани географ-геоинформатичар студенти стичу следеће предметно-специфичне способности и компетенције:
- Темељно познавање и разумевање дисциплине одговарајуће струке;
- Решавање проблемских ситуација применом разноврсних научних метода и поступака;
- Повезивање основних знања из области геонаука и њихова примена употребом различитих сегмената геоинформатичких система;
- Анализу података из базичних географских дисциплина применом геоинформатичких метода;
- За изградњу система за формирање база података у циљу складиштења, анализе и визуелизације географских података;
- Праћење, перманентно усавршавање и примену новина у струци;
- Развој вештина и способности при употреби геоинформатичких знања у оквирима делатности које подразумевају изучавање географског простора;
- За планирање и самоевалуацију сопственог професионалног развоја и усавршавања из области геоинформатике;
- За рад у научним институцијама са законски предвиђеним звањима;
- За рад у геодетским и картографским службама;
- За рад у појединим информатичким секторима;
- За рад у пољопривреди, шумарству, рударству и енергетици;
- За рад у транспортним предузећима као експерти за праћење просторних активности предвиђених законским оквирима;
- За рад на одржавању система инфраструктуре;
- За рад у стручним, развојним и надзорним службама при органима управе;
- За рад у институцијама које се баве заштитом природе;
- За рад при војсци, полицији и осталим службама за хитне интервенције.
Савладавањем студијског програма Дипломирани географ-геоеколог студенти стичу следеће предметно-специфичне способности и компетенције:
- Усвајање савремених мултидисциплинарних садржаја и знања из области геоекологије;
- Анализу, идентификовање и решавање потенцијалних проблемских ситуација које проистичу из интеракције абиотичких, биотичких и антропогених фактора у геопростору;
- Повезивање основних знања из области примењене физичке географије и сродних наука и њихова употреба у различитим сегментима геоеколошких проучавања;
- Идентификовање геоеколошких проблема применом физичко-географских научних метода;
- Употребу геоподатака у анализи геоеколошких проблема;
- За предлагање решења геоеколошких проблема на основу раније идентификације и анализе;
- За изградњу система за формирање база геоеколошких података у циљу складиштења, чувања и касније анализе;
- Картирање и визуелно представљање геоеколошких проблема у географском простору;
- Праћење, перманентно усавршавање и примену новина у струци;
- Развој вештина и способности при употреби геоеколошких знања у оквирима делатности које подразумевају изучавање географског простора;
- За планирање и самоевалуацију сопственог професионалног развоја и усавршавања из области геоекологије;
- За рад у службама и управи заштићених природних подручја;
- За рад у геоеколошким, еколошким, геопросторним и сличним инспекцијама органа управе;
- За рад у геоеколошким и еколошким службама предузећа;
- За рад у институцијама које се баве заштитом природе;
- За рад у научним институцијама са законски предвиђеним звањима;
- За рад у геодетским службама;
- За рад у пољопривреди, шумарству, рударству и енергетици;
- За рад у стручним, развојним и надзорним службама при органима управе;
- За рад при војсци, полицији и осталим службама за хитне интервенције.
Структура курикулума обухвата распоред предмета по семестрима, фонд часова активне наставе и ЕСПБ бодове.
ЕСПБ бодови
- На свим годинама студија студент стиче 60 (62) ЕСПБ бодова
- ЕСПБ бодова након завршених студија = 240 (243)
Активна настава
- Часова активне наставе на години студија = 40-41
- Просечно часова активне наставе на свим годинама студија = 40,7
- Часова предавања на години студија = 22-25
- Просечно часова предавања на свим годинама студија = 23,8
Заступљеност одрђене групе предмета према типу у односу на број ЕСПБ бодова:
- Академско-општеобразовни = 14,5%
- Теоријско-методолошки = 21,2%
- Научни = 34,3% и
- Стручно-апликативни предмети = 42,2%
- Заступљеност изборних предмета на основним академским студијама је 34% за оба модула.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм Дипломирани географ (4 године, 240 ЕСПБ)
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | ||||||||
ПРВА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г101 | Увод у географију | I | АО | ОЗ | 2 | 2 | 6 | ||
2 | Г102 | Математичка географија са основама астрономије | I | ТМ | ОЗ | 3 | 2 | 6 | ||
3 | Г103 | Картографија | I | СА | ОЗ | 3 | 2 | 7 | ||
4 | ДГ101 | Увод у научни рад | I | ТМ | ОЗ | 2 | 2 | 6 | ||
5 | Предмет изборног блока 1, 3. и 5- I | I | ||||||||
6 | Г104 | Климатологија са основама метеорологије | II | Н | ОЗ | 3 | 2 | 7 | ||
7 | Г105 | Општа геологија са минералогијом | II | ТМ | ОЗ | 3 | 2 | 7 | ||
8 | Г115 | Теренска настава 1 | II | СА | ОЗ | 0 | 0 | 3 | 3 | |
9 | Предмет изборног блока 2, 4. и 6 – I | II | ||||||||
10 | Предмет изборног блока 2, 4. и 6 – II | II | ||||||||
Укупно часова активне наставе на години студија = | 31+9 | |||||||||
ДРУГА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г201 | Географија становништва | III | Н | ОЗ | 3 | 2 | 7 | ||
2 | Г202 | Општа привредна географија | III | ТМ | ОЗ | 2 | 2 | 6 | ||
3 | Г203 | Географија насеља | III | Н | ОЗ | 2 | 2 | 6 | ||
4 | Г204а | Енглески језик Б1 | III | АО | ОЗ | 3 | 0 | 3 | ||
5 | Предмет изборног блока 1, 3. и 5- I | III | ||||||||
6 | Предмет изборног блока 1, 3. и 5- II | III | ||||||||
7 | Г205 | Хидрологија | IV | Н | ОЗ | 3 | 2 | 7 | ||
8 | Г206 | Географија животне средине | IV | Н | ОЗ | 3 | 2 | 7 | ||
9 | Г204б | Енглески језик Б2 | IV | АО | ОЗ | 3 | 0 | 3 | ||
10 | Г211 | Теренска настава 2 | IV | СА | ОЗ | 3 | 3 | |||
Предмет изборног блока 2, 4. и 6-I | IV | |||||||||
Укупно часова активне наставе на години студија = | 32+9 | |||||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г301 | Геоморфологија | V | Н | ОЗ | 4 | 2 | 8 | ||
2 | Г302 | Географија Србије | V | Н | ОЗ | 4 | 2 | 8 | ||
3 | OE016 | Биогеографија | V | Н | ОЗ | 3 | 2 | 6 | ||
4 | Предмет изборног блока 1, 3. и 5- I | V | ||||||||
5 | ДГ310 | Географија света | VI | Н | ОЗ | 4 | 2 | 8 | ||
6 | ДГ301 | Географски информациони системи | VI | СА | ОЗ | 3 | 3 | 9 | ||
7 | Г308 | Теренска настава 3 | VI | СА | ОЗ | 3 | 3 | |||
8 | Предмет изборног блока 2, 4. и 6-I | VI | ||||||||
9 | Предмет изборног блока 2, 4. и 6-II | VI | ||||||||
Укупно часова активне наставе на години студија = | 32+9 | |||||||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||||||
1 | Г404 | Теренска настава 4 | VIII | СА | ОЗ | 3 | 3 | |||
2 | ДГ401 | Дипломски рад | VIII | ОЗ | 15[1] | 17 | ||||
М1 – ДИПЛОМИРАНИ ГЕОГРАФ - ГЕОИНФОРМАТИЧАР | ||||||||||
3 | ГИ401 | Увод у геоинформатику | VII | АО | ОМ | 3 | 2 | 8 | ||
4 | Предмет изборног блока 7а-I | VII | ||||||||
5 | Предмет изборног блока 7а-II | VII | ||||||||
6 | ГИ402 | Базе просторних података | VIII | Н | ОМ | 3 | 2 | 8 | ||
7 | Предмет изборног блока 8а-I | VIII | ||||||||
8 | Предмет изборног блока 8а-II | VIII | ||||||||
Укупно часова активне наставе на годи студија = | 28+12 | M1 | ||||||||
М2 – ДИПЛОМИРАНИ ГЕОГРАФ – ГЕОЕКОЛОГ | ||||||||||
3 | ГЕ401 | Климатолошко-хидролошки геоутицаји | VII | Н | ОМ | 3 | 2 | 8 | ||
4 | Предмет изборног блока 7б-I | VII | ||||||||
5 | Предмет изборног блока 7б-II | VII | ||||||||
6 | ГЕ402 | Геоморфолошки и педолошки георизици | VIII | Н | ОМ | 3 | 2 | 8 | ||
7 | Предмет изборног блока 8б-I | VIII | ||||||||
8 | Предмет изборног блока 8б-II | VIII | ||||||||
Укупно часова активне наставе на годи студија = | 28+12 | M2 | ||||||||
Укупно часова активне наставе у свим годинама студија = | 118+42 | |||||||||
Укупно ЕСПБ бодова | 240 |
- Тип предмета: AO-Aкадемско општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, УС-уметничко стручни, ЦА-стручно апликативни.
- Статус предмета: О обавезни, ИБ иѕборни блок, ОЗ обавезни заједнички за више модула, ако програм има модуле ИБЗ-изборни заједнички за више модула, ако програм има модуле, ОМ-обавезни за модул, ИБМ-изборни блок модула.
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-Други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма)
[1] Фонд часова предвиђен за Дипломски рад у функцији је припреме и израде истог. Предвиђени фонд часова распоређује се наставницима ангажованим на дотичном студијском програму, јер студент за израду Дипломског рада мора имати одређена истраживања, консултације и др., а под менторством наставника.
Изборна настава на студијском програму
Шифра предмета | Назив предмета | Тип | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | ||||||
Предмети изборног блока 1, 3. и 5. | ||||||||
1 | Г106 | Туристичка географија | Н | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
2 | Г107 | Статистички поступци у географији | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
3 | Г109 | Историјска географија | ТМ | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
4 | Г116 | Географске основе опште етнологије | ТМ | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
5 | Г207 | Регионална туристичка географија | Н | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
6 | Г208 | Политичка географија | Н | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
7 | ИM01 | Базе података I | СА | ИБЗ | 2 | 3 | 7 | |
8 | ПМФ01 | Развојна и педагошка психологија | АО | ИБЗ | 3 | 1 | 6 | |
9 | ДГ302 | Глобалне климатске промене | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
10 | ДГ303 | Хидрогеологија | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
11 | ДГ304 | Урбани развој и конурбацијe | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
Предмети изборног блока 2, 4. и 6. | ||||||||
1 | Г110 | Основи педологије | СА | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
2 | Г111 | Социологија | АО | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
3 | Г112 | Географске основе посебне етнологије | ТМ | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
4 | Г114 | Историјска демографија | ТМ | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
5 | ДГ102 | Основе ГИС-а | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
6 | Г209 | Географске основе просторног планирања | ТМ | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
7 | Г210 | Медицинска географија | Н | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
8 | ДГ305 | Дигитална картографија | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
9 | ДГ306 | Потамологија и регулација речно-каналских система | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
10 | ДГ307 | Палеогеографија квартара | Н | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
11 | ДГ308 | Демографски модели | СА | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
12 | ДГ309 | Регионално планирање и управљање | СА | ИБЗ | 2 | 1 | 6 | |
Предмети изборног блока 7а. | ||||||||
1 | ГИ403 | Квантитативне методе у гео-наукама | ТМ | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
2 | ГИ404 | Теледетекционе методе истраживања геопростора | СА | ИБМ | 2 | 1 | 6 | |
3 | ГИ405 | ГИС софтвери | СА | ИБМ | 2 | 1 | 6 | |
4 | ГИ406 | Увод у програмирање | СА | ИБМ | 2 | 2 | 6 | |
Предмети изборног блока 7б. | ||||||||
1 | ИКК-202 | Акциденти у животној средини | СА | ИБМ | 2 | 3 | 7 | |
2 | ГЕ404 | Агроеколошки проблеми у Војводини | АО | ИБМ | 2 | 1 | 6 | |
3 | ГИ403 | Квантитативне методе у гео-наукама | ТМ | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
4 | Г406 | Географија природних разноликости Војводине I | АО | ИБМ | 2 | 1 | 6 | |
5 | ГЕ403 | Теренске методе у геоекологији | ТМ | ИБМ | 2 | 2 | 6 | |
Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. | Предмети изборног блока 8а. |
1 | ГИ407 | Фотоинтерпретација географског простора | СА | ИБМ | 2 | 2 | 6 | |
2 | ГИ408 | Прикупљање, обрада и приказ географских података | СА | ИБМ | 2 | 1 | 6 | |
3 | З415A | Хазарди у животној средини | СА | ИБЗ | 3 | 3 | 6 | |
4 | ГЕ406 | Заштита и конзервација геонаслеђа | ТМ | ИБЗ | 2 | 2 | 6 | |
Предмети изборног блока 8б. | ||||||||
1 | ГИ402 | Базе просторних података | Н | ИБМ | 3 | 2 | 8 | |
2 | Г413 | Географија природних разноликости Војводине II | АО | ИБМ | 2 | 1 | 6 | |
3 | OE043 | Технологија заштите животне средине | СА | ИБМ | 3 | 3 | 1 | 7 |
4 | З415А | Хазарди у животној средини | СА | ИБЗ | 3 | 3 | 6 | |
5 | ГЕ406 | Заштита и конзервација геонаслеђа | ТМ | ИБЗ | 2 | 2 | 6 |
- Тип предмета: АО-академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, УС-уметничко стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад