Назив и циљеви студијског програма
Циљ студијског програма Мастер професор биологије је образовање предметних наставника – професора биологије, оспособљених за рад у основним, средњим стручним школама и гимназијама, и другим подручјима рада у систему образовања.
Врста студија и исход процеса учења
Студијски програм интегрисаних основних и мастер академских студија првог и другог степена Мастер професор биологије трају 5 година (10 семестара) и завршавају се са остварених најмање 300 ЕСПБ.
По завршетку студија формирају се стручњаци са квалификацијама за предметне наставнике из научне области Биолошке науке (биологија, екологија), који су оспособљени за рад у основним, средњим стручним школама и гимназијама, и другим подручјима рада у систему образовања. Стечени ниво знања обезбеђује формираним стручњацима његову лаку примену у пракси.
Стручни, академски, односно научни назив
Лице које заврши интегрисане основне и мастер академске студије првог и другог степена, студијски програм Мастер професор биологије стиче звање Мастер професор биологије.
Услови за упис на студијски програм
У прву годину Интегрисаних основних и мастер академских студија првог и другог степена, студијски програм Мастер професор биологије може да се упише лице које има средње образовање у четворогодишњем трајању. Кандидат који конкурише за упис полаже пријемни испит из предмета Биологија.
Структура студијског програма
Структуру студијског програма чини скуп обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са садржајем, чијим се савладавањем обезбеђују неопходна знања и вештине за стицање дипломе Интегрисаног првог и другог степена академских студија образовно-научног поља Природно-математичких наука. Интегрисане петогодишње студије чини корпус:
- предмета из области Биолошке науке (биологија и екологија): 30 обавезних (171 ЕСПБ и 54 изборних предмета организованих у 9 изборних блокова;
- предмета из психолошких, педагошких и методичких дисциплина: 5 (26 ЕСПБ) обавезних, две обавезне школске праксе (8 ЕСПБ) и 6 изборних предмета
- завршни рад (20 ЕСПБ).
Сваки предмет из студијског програма исказан је бројем ЕСПБ, а обим студија изражен је збиром ЕСПБ. У свакој школској години збир ЕСПБ износи најмање 60, што одговара просечном укупном ангажовању студента у обиму 40-часовне радне недеље током једне школске године. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари и теренска настава), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
Од укупног збира ЕСПБ обавезни предмети су заступљени са 225 ЕСПБ, а изборни предмети са најмање 79 ЕСПБ.
У структури студијског програма заступљене су следеће групе предмета у односу на укупан број ЕСПБ и то:
- Академско-општеобразовни предмети заступљени су са минимумом од 47 ЕСПБ.
- Теоријско-методолошки предмети заступљени су са минимумом од 61 ЕСПБ.
- Научно-стручни предмети заступљени су са минимумом од 107 ЕСПБ.
- Стручно-апликативни предмети заступљени су са минимумом од 89 ЕСПБ.
Трајање студија
Студијски програм интегрисаних основних и мастер академских студија првог и другог степена Мастер професор биологије трају 5 година (10 семестара).
Укупан број часова активне наставе на појединим годинама студија износи:
- прва година: 840 часова активне наставе годишње,
- друга година: 840 часова активне наставе годишње,
- трећа година: 840 часова активне наставе годишње.
- четврта година: 840 часова активне наставе годишње,
- пета година: 615 + 270 (СИР – израда и одбрана завршног рада) часова активне наставе годишње.
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табели распореда предмета по семестрима и годинама студија, као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом је предвиђена израда и одбрана завршног рада чиме студент стиче 20 ЕСПБ.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Изборни предмети са других студијских програма
Изборни предмети са сродних студијских програма (студијски програм Дипломирани биолог) понуђени су студентима студијског програма Мастер професор биологије и налазе се у листама понуђених изборних предмета.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм Мастер професор биологије са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Сврха студијског програма је да целовито образује кадар биолошког профила који поседује знања и вештине потребне за предметног наставника биологије. Структура студијског програма обезбеђује да се кроз наставне садржаје опште-образовних, теоријско-методолошких, научно стручних и стручно-апликативних предмета стекну фундаментална знања из области природних наука и психолошко-педагошко-методичких дисциплина. Тиме будући професор биологије стиче потребне компетенције за рад у основној школи, средњим стручним школама и гимназијама. Током студија се кроз групу обавезних и изборних предмета педагошко – психолошког и методичког поља омогућава студентима да у потпуности одговоре на захтеве савремене наставе биологије. Стечене компетенције и вештине на овом нивоу студија представљају корпус фундаменталних знања за наставак образовања на докторским студијама биолошког профила и Методике наставе биологије.
Циљ студијског програма је образовање предметних наставника – професора биологије, оспособљених за рад у основним, средњим стручним школама и гимназијама, и другим подручјима рада у систему образовања. Овај студијски програм пружа широко и савремено академско образовање у области биолошких научних дисциплина и тиме обезбеђује потребне стручне компетенције будућих професора биологије. Такође, савремено засновани методички и педагошко – психолошки курсеви омогућавају развој педагошких, дидактичких, методичких и комуникацијских компетенција. Будући професори биологије се подстичу на перманентно усавршавање и професионални развој.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште компетенције:
- Планира активности којима се развијају научни појмови код ученика
- Поседује знања о природи учења, различитим стиловима учења и стратегијама учења
- Планира активности полазећи од знања и искуства којима ученици располажу, индивидуалних карактеристика и потреба ученика, постављених циљева, исхода, садржаја и карактеристика контекста у којем ради
- Планира подстицање критичког, аналитичког и дивергентног мишљења
- Планира различите начине праћења и вредновања рада и напредовања ученика
- Прати и вреднује постигнућа ученика, примењујући објективно, јавно, континуирано и подстицајно оцењивање
- Прати и вреднује ефикасност сопствених метода на основу ученичких постигнућа
- Влада процесима, методама и техникама истраживања у настави биологије и образовању у целини
- Познаје страни језик у функцији предмета који предаје
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне компетенције:
- Употребљава и развија професионална знања: стручна (биолошка, укључујући све биолошке дисциплине), дидактичко-методичка и психолошка, неопходна за успешну реализацију програма биологије у основној и средњим школама према савременим захтевима наставе и учења
- Планира, програмира и управља наставом биологије у основној и средњим школама
- Има интердисциплинарне и интеркомпетиционе способности (познавање нових образовних и информационих технологија и њихове примене у настави биологије), познаје и друге науке, пре свега природне
- Планира и евалуира сопствени континуирани професионални развој
Опис исхода учења
Исход процеса учења је професор биологије са високим академским образовањем неопходним за разумевање научне основе из области биологије и развијеним компетенцијама за преношење знања из области биологије на педагошком и методичком нивоу у основном и средњем образовању. Стечено знање дипломираном студенту обезбеђује стручност за рад у основном и средњем образовању.
Минимални исходи учења:
- Познавање структуре, организације и функције биосистема на нивоима молекула, ткива, организма и популација
- Употреба основних биолошких појмова и препознавање значаја биолошких дисциплина у савременој науци
- Поседовање вештине рада у лабораторијским условима и развијена способност за прилагођавање једноставних експеримената условима рада у школама
- Самостално прикупљање информација из стручне литературе
- Успешна примена стандардних принципа планирања, програмирања и управљања наставом биологије
Курикулум студијског програма садржи листу и структуру обавезних и изборних предмета и модула и њихов опис.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм Мастер професор биологије
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | ||||||||
ПРВА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ИБ01 | Биологија алги и гљива | 1 | ТМ | О | 3 | 3 | 7 | ||
2 | ИБ02 | Биологија ћелије | 1 | АО | О | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ОБ002 | Хемија | 1 | АО | О | 4 | 4 | 8 | ||
4 | ИБ03 | Општа зоологија | 1 | ТМ | О | 2 | 2 | 5 | ||
5 | Предмет изборног блока 1 | 1 | АО | ИБ | 4 | 5 | ||||
6 | ИБ04 | Анатомија и морфологија биљака | 2 | TM | О | 3 | 3 | 7 | ||
7 | ИБ05 | Основи биофизике | 2 | АО | О | 3 | 3 | 7 | ||
8 | ИБ06 | Морфологија и систематика бескичмењака | 2 | НС | О | 4 | 4 | 8 | ||
9 | ИБ07 | Општа екологија | 2 | ТМ | О | 2 | 2 | 4 | ||
10 | ИБ08 | Теренска настава 1 | 2 | СА | О | 6 | 4 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија: | 840 | 60 | ||||||||
ДРУГА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ИБ09 | Биохемија | 3 | ТМ | О | 4 | 3 | 7 | ||
2 | ПМФ01 | Развојна и педагошка психологија | 3 | АО | О | 3 | 1 | 6 | ||
3 | ИБ10 | Упоредна анатомија и систематика хордата | 3 | НС | О | 4 | 4 | 8 | ||
4 | ИБ11 | Систематика виших биљака 1 | 3 | НС | О | 2 | 2 | 4 | ||
5 | Предмет изборног блока 2 | 3 | АО | ИБ | 4 | 5 | ||||
6 | ПМФ03 | Педагогија | 4 | АО | О | 4 | 0 | 6 | ||
7 | ИБ12 | Основи молекуларне биологије | 4 | НС | О | 3 | 3 | 7 | ||
8 | ИБ13 | Систематика виших биљака 2 | 4 | НС | О | 2 | 2 | 4 | ||
9 | ОПБ009 | Општа микробиологија | 4 | НС | О | 3 | 2 | 5 | ||
10 | ИБ15 | Теренска настава 2 | 4 | СА | О | 6 | 4 | |||
11 | Предмет изборног блока 3 | 4 | TM | ИБ | 4 | 5 | ||||
Укупно часова активне наставе на години студија: | 840 | 61 | ||||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ИБ16 | Физиологија биљака | 5 | НС | О | 3 | 4 | 7 | ||
2 | ИБ17 | Генетика | 5 | НС | О | 3 | 3 | 6 | ||
3 | ИБ18 | Хистологија са ембриологијом | 5 | ТМ | О | 3 | 3 | 6 | ||
4 | Предмет изборног блока 4 - предмет 1 | 5 | СА | ИБ | 2 (3) | 3 (2) | 6 | |||
5 | Предмет изборног блока 4 - предмет 2 | 5 | СА | ИБ | 1 | 4 | 6 | |||
6 | ИБ19 | Физиологија животиња 1 | 6 | НС | О | 3 | 4 | 7 | ||
7 | ИБ20 | Заштита животне средине | 6 | НС | О | 2 | 2 | 5 | ||
8 | ИБ21 | Хумана биологија | 6 | ТМ | О | 2 | 2 | 4 | ||
9 | ИБ22 | Савремена образовна технологија у настави биологије | 6 | СА | O | 2 | 2 | 4 | ||
10 | Предмет изборног блока 5 - предмет 1 | 6 | ТМ | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
11 | Предмет изборног блока 5 - предмет 2 | 6 | СА | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија: | 840 | 61 | ||||||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ОПБ002 | Методика наставе биологије 1 | 7 | СА | О | 2 | 3 | 5 | ||
2 | ИБ24 | Физиологија животиња 2 | 7 | НС | О | 3 | 4 | 7 | ||
3 | ИБ25 | Еволуциона биологија | 7 | ТМ | О | 3 | 2 | 6 | ||
4 | ОПБ007 | Зоолошке збирке у настави биологије | 7 | СА | О | 4 | 3 | |||
5 | Предмет изборног блока 6 - предмет 1 | 7 | СА | ИБ | 2 (1) | 2 (3) | 5 | |||
6 | Предмет изборног блока 6 - предмет 2 | 7 | СА | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
7 | ИБ27 | Екологија биљака | 8 | НС | О | 3 | 2 | 6 | ||
8 | ИБ28 | Екологија животиња | 8 | НС | О | 3 | 2 | 6 | ||
9 | ОПБ008 | Ботаничке збирке у настави биологије | 8 | СА | О | 4 | 3 | |||
10 | ОПБ003 | Школска пракса 1 | 8 | СА | О | 5 | 4 | |||
11 | Предмет изборног блока 7 - предмет 1 | 8 | АО | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
12 | Предмет изборног блока 7 - предмет 2 | 8 | ТМ | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија: | 840 | 61 | ||||||||
ПЕТА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ИБ31 | Методика наставе биологије 2 | 9 | СА | О | 3 | 3 | 5 | ||
2 | ИБ32 | Антропологија | 9 | НС | О | 2 | 1 | 2 | 5 | |
3 | ИБ33 | Биогеографија | 9 | НС | О | 3 | 2 | 6 | ||
4 | Предмет изборног блока 8 - предмет 1 | 9 | НС | ИБ | 2 | 2 | 2 | 6 | ||
5 | Предмет изборног блока 8 - предмет 2 | 9 | НС | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
6 | Предмет изборног блока 8 - предмет 3 | 9 | НС | ИБ | 2 | 2 | 5 | |||
7 | ИБ34 | Школска пракса 2 | 10 | СА | О | 6 | 4 | |||
8 | Предмет изборног блока 9 | 10 | СА | ИБ | 1 | 4 | 6 | |||
9 | МПБЗР | Завршни рад | 10 | СА | О | 18* | 20 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија: | 615 | 62 | ||||||||
Укупно ЕСПБ бодова: | 304 |
- * Израда и одбрана завршног рада, не улази у збир часова активне наставе
- Тип предмета: АО-академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма)
Изборна настава на студијском програму
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | ||||||
Предмети изборног блока 1 | |||||||||
1 | ОБЕ017 | Енглески језик А1/А2 (нижи курс)* | АО | ИБ (I*) | 4 | 5 | |||
2 | О-08 | Енглески језик Б1/Б2 (виши курс) | АО | ИБ (I) | 4 | 5 | |||
* предмет узимају студенти који током претходног школовања нису имали Енглески језик | |||||||||
Предмети изборног блока 2 | |||||||||
1 | ОБ008 | Математика са статистиком | АО | ИБ (III) | 3 | 3 | 7 | ||
2 | ОБЕ016 | Програмски пакети за обраду података | АO | ИБ (III) | 2 | 2 | 5 | ||
Предмети изборног блока 3 | |||||||||
1 | ИБ35 | Историја биологије | TM | ИБ (IV) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ПМФ02 | Психологија образовања | TM | ИБ (IV) | 3 | 1 | 6 | ||
3 | ИБ36 | Увођење у делатност наставника | TM | ИБ (IV) | 2 | 2 | 5 | ||
Предмети изборног блока 4 | |||||||||
Изборни предмети 1 | |||||||||
1 | ОБ051 | Бактериологија | СА | ИБ (V) | 3 | 2 | 6 | ||
2 | ИБ37 | Примењена анатомија биљака | СА | ИБ (V) | 2 | 3 | 6 | ||
3 | ОБЕ008 | Ентомологија | СА | ИБ (V) | 2 | 2 | 6 | ||
4 | ИБ38 | Систематика водених биљака | СА | ИБ (V) | 2 | 3 | 6 | ||
Изборни предмети 2 | |||||||||
1 | ИБ39 | Ботанички практикум | СА | ИБ (V) | 1 | 4 | 6 | ||
2 | ИБ40 | Микробиолошки практикум | СА | ИБ (V) | 1 | 4 | 6 | ||
3 | ИБ41 | Практикум из биохемије и молекуларне биологије | СА | ИБ (V) | 1 | 4 | 6 | ||
Предмети изборног блока 5 | |||||||||
Изборни предмети 1 | |||||||||
1 | ОБ052 | Микологија | TM | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ИБ42 | Методе гајења биљака | TM | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ОБЕ005 | Филогенија животиња | TM | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
4 | ОБ020 | Генетика популације | ТМ | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
Изборни предмети 2 | |||||||||
1 | ИБ43 | Економска ботаника | СА | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ОБ030 | Јестиве и отровне гљиве | СА | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ОБ024 | Вирусологија | СА | ИБ (VI) | 2 | 2 | 5 | ||
Предмети изборног блока 6 | |||||||||
Изборни предмети 1 | |||||||||
1 | ОПБ005 | Школски огледи у настави биологије | СА | ИБ (VII) | 1 | 3 | 5 | ||
2 | Г511 | Психологија учења | СА | ИБ (VII) | 3 | 1 | 6 | ||
3 | ИБ45 | Ваннаставне активности у настави биологије | СА | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
Изборни предмети 2 | |||||||||
1 | ИБ46 | Таксономија животиња | СА | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ИБ47 | Примењена ентомологија са акарологијом | СА | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ОБ023 | Лековите биљке | СА | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
4 | ОБ032 | Лековити агенси алги и гљива | СА | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
5 | ИБ48 | Ботаничка микротехника | СА | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
Предмети изборног блока 7 | |||||||||
Изборни предмети 1 | |||||||||
1 | ИБ49 | Настава биологије у образовању одраслих | АО | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ИБ50 | Полно сазревање и васпитање | АО | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ИБ51 | Репродуктивна физиологија | АО | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
4 | ИБ52 | Биоинформатички ресурси у настави биологије | AO | ИБ (VII) | 2 | 2 | 5 | ||
5 | ИБ53 | Интегративно учење у еволуционој биологији | АО | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
Изборни предмети 2 | |||||||||
1 | ОЕ032 | Заштићени делови природе | ТМ | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ИБ54 | Диверзитет, угроженост и заштита флоре | ТМ | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ОБ037 | Алергијске биљке | TM | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
4 | ИБ55 | Микробиологија животне средине | TM | ИБ (VIII) | 2 | 2 | 5 | ||
Предмети изборног блока 8 | |||||||||
Изборни предмети 1 | |||||||||
1 | ИБ56 | Физиологија стреса биљака | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 2 | 6 | |
2 | ИБ57 | Еволуционо конзервациона биологија | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 2 | 6 | |
3 | ИБ71 | Угрожене врсте животиња | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 2 | 6 | |
4 | ИБ58 | Структурне адаптације биљака | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 2 | 6 | |
Изборни предмети 2 | |||||||||
1 | ИБ59 | Еволуција човека | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ИБ60 | Хумани геном | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ИБ61 | Фитоиндикација и фиторемедијација | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
4 | ИБ62 | Биохемија хране и исхране | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
Изборни предмети 3 | |||||||||
1 | ИБ63 | Историја органског света | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
2 | ИБ64 | Одабрана поглавља медицинске биохемије | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
3 | ИБ65 | Диверзитет и заштита гљива | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
4 | ИБ66 | Конзервација животиња | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
5 | ИБ67 | Понашање животиња | НС | ИБ (IX) | 2 | 2 | 5 | ||
Предмети изборног блока 9 | |||||||||
1 | ИБ68 | Практикум из физиологије животиња | СА | ИБ (X) | 1 | 4 | 6 | ||
2 | ИБ69 | Основи хидробиологије са практикумом | СА | ИБ (X) | 1 | 4 | 6 | ||
3 | ИБ70 | Практикум из еволуционе биологије | СА | ИБ(X) | 1 | 4 | 6 |
- Тип предмета: АО-академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад