Структура студијског програма

Назив и основне информације о студијском програму

Мастер струковне студије Оптометрија, студије другог степена.

Циљ Мастер струковних студија Оптометрија је стручно образовање и оспособљавање за рад кадрова из области оптометрије и оптичарства на нивоу високог образовања.

Стручни, академски, односно научни назив

Завршетком овог студијског програма студент стиче академски назив Струковни мастер оптометричар.

Предуслови за упис студијског програма

Да би конкурисао за упис на Мастер струковне студије Оптометрија, кандидат треба да има завршене основне струковне студије у трогодишњем трајању (180 ЕСПБ) или остварених 180 ЕСПБ на основним академских студијама из сличних и сродних области.

Структура студијског програма и трајање студија

Студије се изводе кроз наставу предмета (предавања и практичне вежбе, колоквијуми, консултације са предметним наставницима) и делимично кроз стручну праксу.

Листа предмета са бодовном вредношћу исказаном у ЕСПБ сваког предмета и структура студија су наведени у Курикулуму. Предуслови за упис појединих предмета су дати за сваки предмет појединачно у спецификацијама предмета. Израда и одбрана мастер рада је обавезна.

Потребно време за извођење студијског програма износи две школске године, односно четири семестра. Обим студијског програма износи 120 ЕСПБ.

Да би студент завршио студије мора да има положене све обавезне предмете као и положену по макар једну опцију сваког изборног предмета, реализовану стручну  праксу и написан и одбрањен мастер рад, тако да укупно сакупи најмање 120 ЕСПБ.

Сврха студијског програма

Сврха студијског програма је висококвалитетно образовање студената које има за циљ њихову припрему за каријеру у примарној бризи здравља вида, подучавању и/или истраживању у научним круговима, оптичкој и оптометријској индустрији. Струковни мастер програм у области оптометрије је осмишљен тако да студенти разумеју принципе на којима се заснива употреба оптометријских и офталмолошких уређаја/апарата и процедура у дијагностици, као и да развију аналитичко размишљање и вештине решавања проблема кроз планирање и објављивање публикација у оквиру лабораторијских истраживачких пројеката. Овај студијски програм је креиран са намером да обучи компетентне оптометричаре који ће своју професију обављати по највишим етичким и професионалним стандардима.

Студијским програмом је обезбеђено стицање свих неопходних компетенција за образовање стручњака високообразовног профила. Постојање оваквог студијског програма је потпуно оправдано и корисно за цело друштво, с обзиром на главну сврху оптометрије – корекција вида и откривање болести којe могу захватити око или визуелни систем човека. Наиме, оптометристи су стручњаци за примарну бригу о здрављу вида.  Школују се да могу извршити преглед ока у сврху откривања дефеката у виђењу, знакова повреда, очних болести или абнормалности и проблема везаних за виђење.

Kвалификовани струковни мастер оптометричар самостално врши преглед ока у домену примарне здравствене заштите, ради дијагностику, идентификује патологије ока, а уколико постоје, упућује клијенте/пацијенте лекару специјалисти – офталмологу, саветује, преписује, припрема и обезбеђује наочаре и остала оптичка помагала. Обраћање оваквом стручњаку свакако је потребно и корисно. Такође, поседује знања и вештине неопходне за пружање свеобухватне примарне очне неге, односно препознаје примарну здравствену заштиту као тимско деловање које укључује широк спектар професионалаца и практичара, уз оптимално коришћење расположивих ресурса. Захваљујући способности да учествује у интердисциплинарним и мултидисциплинарним здравственим заједницама, струковни мастер оптометричар има широку лепезу могућности бављења својом струком као нпр. у приватној пракси, системима примарне здравствене заштите, на очним клиникама или у оптичарској индустрији.

Савремене студије оптометрије су базиране на фундаменталним наукама, оптометријским студијама и пракси. С обзиром да се на Природно-математичком факултету образују стручњаци из области физике која равноправно са осталим гранама обухвата и оптику, сасвим је природно да је оптометрија потпуно у складу са основним задацима и циљевима Природно-математичког факултета Универзитета у Новом Саду.

Циљеви студијског програма

Примарни циљ студијског програма је да образује и оспособи за рад стручњаке из области оптичарства и оптометрије на нивоу високог образовања за обављање оптометријске праксе.

Општи циљеви програма су да пруже стимулативно окружење за стручно и лично усавршавање студената, да на занимљив и интелектуално изазован начин искористи методе за учење, да развије аналитичко, критичко и самокритичко мишљење и приступ у сврху решавања проблема, да оспособи студенте за коришћење основних информационих технологија и страног језика, савладавање неопходних садрҗаја из области менаџмента, маркетинга и економије с обзиром на њихову ваҗност у пословању свих савремених, пре свега малих предузећа.

Најважнији стручни циљеви јесу да студентима пружи:

  • интегрисано знање теоријских и примењених принципа анатомских, физиолошких и перцептуалних аспеката визуелног система;
  • детаљно познавање структуралних и функционалних аномалија визуелног система, широког опсега оптичких апарата, прибора, материјала, широког опсега оптичких помагала и њиховог издавања клијентима;
  • познавање правних, етичких и комерцијалних стандарда и њиховог значаја у оптометрији;
  • способност да теорију преточе у праксу;
  • развој комуникације и изградње правилних и хуманих међуљудских односа тако да могу ефикасно комуницирати са пацијентима, лекарима и осталим стручњацима са којима се сусрећу у пракси;
  • разумевање улоге оптометрије у систему бриге за здравље људи;
  • разумевање метода за корекцију вида.

Студијским програмом су дефинисане и опште методе и стратегије за стицање следећих компетенција:

  • прибављање релевантних информација о клијенту/пацијенту: користећи комуникацију, посматрање и дијагностичке технике и процедуре;
  • способност интерпретације резултата, постављање диференцијалне и коначне прескрипције о рефрактивном статусу вида, осмишљавање и имплементација стратегије решавања рефрактивне грешке ока и управљања истом, укључујући вешту употребу оптометријских, оптичких и офталмолошких материјала: махом кроз предавања пропраћена различитим типовима веҗби и укључивањем студената у решавање практичних проблема, а у оквиру стручне праксе;
  • развијање свести о ограничењима постојећих процедура и потребе за континуираним учењем, разумевањем, развојем и увођењем нових технологија и процедура у стратегије испитивања: углавном путем стицања осталих компетенција, али и њиховом надградњом током трајања студијског програма;
  • развијање организационих способности, способности интеграције и примене знања: махом кроз стручну праксу;
  • примена научних принципа на решавање проблема: кроз идентификацију проблема, коришћење релевантних информација на бази постојећих знања стечених на основним струковним студијама, оцену њихове адекватности, прибављање додатних информација и процену њихове вредности, интерпретацију добијених информација, примену дедуктивне логике за решавање проблема, мониторинг резултата и модификацију стратегије управљања.

Циљеви се усклађени са захтевима области оптометрије и тржишта рада, привредног развоја и дефинисаним квалификацијским оквиром.

Компетенције студијског програма

Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената

Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште компетенције:

  • анализе, синтезе и предвиђања решења и последица;
  • развоја аналитичког, критичког и самокритичког мишљења и приступа у сврху решавања проблема;
  • развоја комуникационих способности и спретности, сарадње са социјалним окруҗењем;
  • разумевања и познавања професионалне етике;
  • перманентног учења и усавршавања;
  • креативности;
  • примене знања;
  • менаџмента;
  • тимског или независног рада

Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне компетенције:

  • идентификације патологије ока у сврху упућивања клијента офталмологу;
  • ефикасног и сигурног прегледа ока клијента/пацијента, интерпретације симптома и историје у сврху примене тестова и планирања даљег третмана клијента/пацијента;
  • разумевања теорије и праксе оптичких помагала;
  • обавештености о правним, етичким и комерцијалним ограничењима у оптометрији;
  • критичког приступа за оцењивање нових концепата, процедура, техника и производа у оптометрији и офталмологији;
  • темељног познавања и разумевања оптометријске струке;
  • примене знања, разумевања и вештина у решавању стручних проблема;
  • повезивања основних знања из различитих области струке и њихове примене;
  • праћења и примене новина у струци;
  • теоријског и детаљног практичног знања и разумевања оптике;
  • математичко-статистичке способности – примену знања и разумевање обраде великог броја података;
  • примене знања и разумевања принципа рада најваҗнијих инструмената који се користе у оптометрији и офталмологији, њиховог самосталног коришћења;
  • описа, анализе и критичке обраде измерених података;
  • употребе информационо-комуникационих технологија у овладавању знањима оптометрије.
Курикулум

Курикулум обухвата распоред предмета по семестрима, број часова активне наставе, број осталих часова, број ЕСПБ, статус предмета (обавезни/изборни) и тип предмета. Опис предмета садржи назив, име наставника, статус предмета, број ЕСПБ, услов, циљ, исход и садржај, препоручену литературу, број часова наставе, методе извођења наставе и оцену знања (предиспитне обавезе и завршни испит).

Овај програм садржи обавезне и изборне предмете. Предмети су класификовани и по типовима: академско-општеобразовни, стручно-апликативни и стручни предмети. Студент се опредељује за изборне предмете уз консултације са студентским саветником, који је из реда наставника. Сваки предмет се бира из одговарајуће групе изборних предмета. На месту где је предвиђен изборни предмет, студент мора изабрати макар један од понуђених предмета. Студент се при упису сваког семестра опредељује за предмете из студијског програма а у складу са Правилима студирања.

На студијском програму су предвиђене две обавезне стручне праксе са укупним трајањем од 270 часова и 15 ЕСПБ.

Студије се завршавају писањем и одбраном мастер рада, чија тематика се односи на решавање неког практичног проблема.

Курикулум је конципиран тако да студент након завршетка студија стиче најмање 120 ЕСПБ.

Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм (курикулум)