Назив и основне информације о студијском програму
Основне академске студије ФИЗИКА, студије првог степена.
Циљ Основних академских студија Физика је постизање академских и стручних компетенција из физике и савладавање вештина и метода за њихово стицање и даље усавршавање.
Овај студијски програм студентима, у складу са њиховим амбицијама и афинитетима, нуди усмеравање у правцу истраживања у разним областима физике. Ова усмеравања се изводе тако да студент на почетку ових студија бира један од понуђених модула унутар кога постоји одређен број обавезних и изборних предмета. Изборни модули су:
- Истраживачки
- Наставни
- Медицинска физика
- Компјутерска и ИТ физика
Стручни, академски, односно научни назив
Завршетком овог студијског програма студент стиче академски назив Дипломирани физичар.
Предуслови за упис на студијски програм
Да би конкурисао за упис на Основне академске студије Физика, кандидат треба да има завршено средњошколско образовање у трајању од четири године.
Структура студијског програма
Настава се изводи у облику предавања, вежби, семинарских радова, колоквијума, практичног рада и консултација са предметним наставницима.
Листа предмета са бодовном вредношћу исказаном у ЕСПБ сваког предмета и структура студија су наведени у Курикулуму. Предуслови за упис појединих предмета су дати за сваки предмет појединачно у спецификацијама предмета. Укупан број ЕСПБ у академској години износи најмање 60.
Потребно време за извођење студијског програма износи четири школске године, односно осам семестара. Обим студијског програма износи 240 ЕСПБ.
Да би студент завршио студије мора да има положене све обавезне предмете заједничке за све модуле, обавезне предмете за одговарајући модул и положену по макар једну опцију сваког изборног предмета, тако да укупно сакупи најмање 240 ЕСПБ.
Сврха студијског програма је висококвалитетно образовање студената за успешно обављање основних академских и стручних послова у области физике. Студијским програмом је обезбеђено стицање свих неопходних компетенција за образовање стручњака високообразовног профила из области истраживања, наставе, медицинске физике, компјутерске и ИТ физике. Постојање оваквог студијског програма је потпуно оправдано и корисно за цело друштво, с обзиром на сврху савремене физике и образовања – разумевање физичких процеса и материје.
Физичари су стручњаци који су неопходни у сваком савременом друштву јер представљају кључни елемент у развоју нових извора енергије, нових материјала, нових технологија, али и у бројним другим областима савремене науке и технике уопште, које се не могу развијати без физичара. Физика, њене методе и модели данас налазе примену и у областима као што су економија, берзанско пословање…
Физичари ових профила који произилазе из појединих модула овог студијског програма школују се да могу извршити низ различитих основних физичких анализа, користити различите постојеће моделе, под руковођењем компетентнијих стручњака учествовати у развоју нових материјала, технологија, бити чланови медицинских тимова у дијагностичким или терапијским процедурама или сарадници на развоју савремене медицинске опреме, унапредити наставу физике у школама, aли и наћи своје место у ИТ сектору.
Примарни циљеви студијског програма јесу постизање академских и стручних компетенција из физике (посебно из истраживања, наставе, медицинске физике, компјутерске и ИТ физике) и савладавање вештина и метода за њихово стицање и даље усавршавање. Циљеви су и развој креативних способности и вештина за обављање свих облика развоја и примене физике.
Општи циљеви програма су да пруже окружење за стручно и лично усавршавање студената, да на занимљив и интелектуално изазован начин искористи методе за учење, да развију аналитичко, критичко и самокритичко мишљење и приступ у сврху решавања проблема.
Најважнији стручни циљ је да образује и оспособи стручњаке за рад у разнородним подручјима струке, стицање основног и проширеног нивоа знања из теоријских и експерименталних принципа и метода.
Крајњи циљ је да студенти на крају студија стекну одговарајуће квалификације а за које је неопходно да су:
- показали знање у области на нивоу коришћења стручне литературе, а које обухвата и аспекте који се ослањају на кључна знања из студија;
- у стању да професионално примене своје знање и разумевање;
- развили способности смишљања и одбране аргумената;
- развили способност решавања проблема унутар поља студија;
- развили способност прикупљања и тумачења потребних података;
- развили способност размишљања о релевантним друштвеним, научним или етичким питањима;
- у стању да о свом раду обавештавају стручну и ширу јавност;
- развили способности за наставак студија.
Стручни циљеви јесу да студентима буде пружено широко познавање:
- математике и математичких метода;
- теоријске и експерименталне физике, као и примењене физике;
- структуре материје;
- основних принципа рада, али и коришћења савремених апарата, прибора и инструмената;
- принципа мерења и обраде података;
- моделирања;
- комуникација и изградње правилних међуљудских односа тако да могу ефикасно комуницирати са осталим стручњацима са којима се сусрећу у пракси;
- основне улоге физике у савременом свету.
Студијским програмом су дефинисане и опште методе и стратегије за стицање компетенција:
- за стицање знања и разумевање: акумулирање знања постиҗе се кроз предавања и разне облике веҗби чија је сврха да продубе, појасне и истакну практични значај садрҗаја датих на предавањима;
- опште способности (типа могућности анализе, решавања пробема, интеграције теорије и праксе, синтезе…): углавном се постиҗу предавањима пропраћеним различитим типовима веҗби у оквиру којих се решавају практични проблеми;
- опште способности (типа способности комуникације кроз усмена излагања и писане извештаје, коришћење информационих технологија, способност рада у тиму или независно, интеграција и процена информација из различитих извора, ефективно и перманентно учење): део ових компетенција се стиче и кроз стицање осталих компетенција; ове компетенције се континуално развијају, надограђују и усавршавају;
- предметно-специфичне способности типа планирања решавања практичног проблема, коришћења лабораторијских метода за добијање података, анализе добијених података и њихова критичка обрада, припреме извештаја, презентација извештаја, ефективног коришћења рачунара у пракси: постиҗу се махом кроз лабораторијске веҗбе, али и израду семинарких радова.
Циљеви су усклађени са захтевима области физике и тржишта рада, привредног развоја и дефинисаним квалификацијским оквиром.
Компетенције дипломираних студената
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште компетенције:
- анализе, синтезе и предвиђања решења и последица;
- развоја аналитичког, критичког и самокритичког мишљења и приступа у сврху решавања проблема;
- развоја комуникационих способности и спретности, сарадње са уҗим социјалним и међународним окруҗењем;
- примене професионалне етике;
- перманентног учења и усавршавања;
- креативности;
- примене знања у пракси;
- рада у оквиру тима или независно;
- прикупљања и тумачења података;
- размишљања о релевантним друштвеним, научним или етичким питањима;
- овладавања методама, поступцима и процесима истраживања.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне компетенције:
- примене многих метода у физици, основа математике и нумеричке математике, теоријске и експерименталне физике, информатике;
- оспособљености за даље академско и стручно усавршавање;
- идентификације суштине процеса и критичког размишљања;
- способности коришћења постојећих модела;
- налажења и коришћења научне или стручне литературе уз употребу кључних знања из области студија, професионалне примене знања и разумевања, основа природе и начина истраживања у физици;
- примене модерне физике, најбитнијих експерименталних метода;
- рада под стручним руковођењем;
- употребе информационо-комуникационих технологија;
- разумевања етике везане за физику и одговорности за заштиту јавног здравља и околине;
- рада у лабораторијама везаних за физику.
Поред наведеног, студенти који изаберу Наставни модул стичу и компетенције за остваривање основа наставе и подучавања физике (јер је за овај модул обезбеђено да студенти сходно Закону о основама система образовања и васпитања, имају образовање из психолошких, педагошких и методичких дисциплина стечено на високошколској установи у току студија од 30 ЕСПБ и 6 ЕСПБ праксе у педагошким установама).
Курикулум обухвата распоред предмета по семестрима, број часова активне наставе, број осталих часова, број ЕСПБ, статус предмета (обавезни/изборни) и тип предмета. Опис предмета садржи назив, име наставника, статус предмета, број ЕСПБ, услов, циљ, исход и садржај, препоручену литературу, број часова наставе, методе извођења наставе и оцену знања (предиспитне обавезе и завршни испит).
Студијски програм Основних академских студија Физика конципиран је да траје четири школске године (осам семестара) и осмишљен је тако да на почетку студија студент бира неки од понуђених модула:
- Истраживачки
- Наставни
- Медицинска физика
- Компјутерска и ИТ физика
Курикулум студијског програма за сваки појединачни модул садржи обавезне предмете за студенте свих модула, обавезне предмете специфичне за сваки модул, изборне предмете, као и стручну, односно педагошку праксу (Наставни модул).
Овај студијски програм садржи обавезне и изборне предмете. Студент бира изборне предмете уз консултације са студентским саветником, који је из реда наставника. Сваки изборни предмет се бира из одговарајуће групе предмета. На месту где је предвиђен изборни предмет, студент мора изабрати макар један од понуђених предмета. До краја студија мора бити положена по макар једна опција за сваки изборни предмет. Пријављивање изборних предмета у школској години се врши одвојено за зимски и летњи семестар.
У последњој години студија предвиђена је стручна пракса од 90 сати и 3 ЕСПБ за све модуле. За Наставни модул на 2., 3. и 4. години студија су предвиђене педагошке праксе, свака у трајању од 90 сати односно вредности 3 ЕСПБ. Предвиђенe праксe морају бити реализоване.
На студијском програму није предвиђена израда завршног, тј. дипломског рада.
Курикулум је конципиран тако да студент након завршетка студија стиче најмање 240 ЕСПБ.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм (курикулум)
Редни број | Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | ||
П | В | ДОН | |||||||
ПРВА ГОДИНА | |||||||||
Заједнички предмети за све модуле на првој години студија | |||||||||
1 | Ф24МЕХ | Механика | 1 | О | 4 | 2 | 2 | 0 | 8 |
2 | Ф24МАТ1 | Математика I | 1 | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
3 | Изборни предмет 1 | 1 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
4 | Ф24ТД | Термодинамика | 2 | О | 4 | 2 | 2 | 0 | 8 |
5 | Ф24МАТ2 | Математика II | 2 | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
6 | Изборни предмет 2 | 2 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
Модул истраживачки | |||||||||
7 | Ф24ММОП | Методе мерења и обрада података | 1 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
8 | Ф24ХЕМ | Хемија | 1 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 |
9 | Ф24ОТ | Осцилације и таласи | 2 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Модул наставни | |||||||||
7 | Ф24МОП | Мерење и обрада података | 1 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
8 | Ф24ХЕМ | Хемија | 1 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 |
9 | ПМФ03 | Педагогија | 2 | О | 4 | 0 | 0 | 0 | 6 |
Модул медицинска физика | |||||||||
7 | Ф24ММОП | Методе мерења и обрада података | 1 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
8 | Ф24ХЕМ | Хемија | 1 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 |
9 | Ф24ОБФ | Основе биофизике | 2 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Модул компјутерска и ИТ физика | |||||||||
7 | Ф24ПУП | Програмирање у Python-у | 1 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
8 | БИТ016 | Алгоритми и структуре података | 1 | О | 2 | 0 | 2 | 0 | 6 |
9 | ИОУ14 | Организација рачунара | 2 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
Укупан број ЕСПБ на години: | 60 | ||||||||
Изборни предмет 1 | |||||||||
1 | Ф24ЕНГ1 | Енглески језик Б1 | 1 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24АС | Апликативни софтвер | 1 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24МС | Метрологија и стандардизација | 1 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Изборни предмет 2 | |||||||||
1 | Ф24ЕНГ2 | Енглески језик Б2 | 2 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24АК | Акустика | 2 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24КМФ | Квалитативни методи у физици | 2 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
ДРУГА ГОДИНА | |||||||||
Заједнички предмети за све модуле на другој години студија | |||||||||
10 | Ф24ЕМ | Електромагнетизам | 3 | О | 3 | 2 | 2 | 0 | 6 |
11 | Ф24МАТ3 | Математика III | 3 | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 6 |
12 | Изборни предмет 3 | 3 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
13 | Ф24НМП | Нумеричке методе и програмирање у физици | 3 | О | 4 | 1 | 2 | 0 | 6 |
14 | Ф24ОПТ | Оптика | 4 | О | 3 | 2 | 2 | 0 | 6 |
15 | Ф24ОЕЛ | Основи електронике | 4 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 6 |
16 | Ф24ОМАТФ | Основи математичке физике | 4 | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 6 |
17 | Изборни предмет 4 | 4 | И | 3 | 1 | 0 | 0 | 6 | |
Модул истраживачки | |||||||||
18 | Ф24МКТГ | Молекуларно-кинетичка теорија гасова | 3 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
19 | Ф24МИР | Методологија истраживачког рада | 4 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Модул наставни | |||||||||
18 | Ф24УДН | Увођење у делатност наставника физике | 3 | О | 2 | 0 | 0 | 0 | 6 |
19 | Ф24МДЕН1 | Методика демонстрационих експеримената у настави физике 1 | 4 | О | 2 | 0 | 1 | 0 | 3 |
1П. | Ф24ПП1 | Педагошка пракса 1 | 4 | О | 0 | 0 | 0 | 6 | 3 |
Модул медицинска физика | |||||||||
18 | Ф24АФЛО | Анатомија и физиологија људског организма | 3 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 7 |
19 | Ф24ФЛО | Физика људског организма | 4 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 5 |
Модул компјутерска и ИТ физика | |||||||||
18 | Ф24МУ | Машинско учење | 3 | О | 4 | 2 | 0 | 0 | 5 |
19 | Ф24ООП | Објектно-оријентисано програмирање | 4 | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
Укупан број ЕСПБ на години: | 60 | ||||||||
Изборни предмет 3 | |||||||||
1 | Ф24ОГ | Основи геофизике | 3 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24НЗ | Нејонизујуће зрачење | 3 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24МФ | Механика флуида | 3 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Изборни предмет 4 | |||||||||
1 | Ф24ОАА | Основи астрономије и астрофизике | 4 | И | 3 | 1 | 0 | 0 | 6 |
2 | Ф24ММ | Магнетизам и материја | 4 | И | 3 | 1 | 0 | 0 | 6 |
ТРЕЋА ГОДИНА | |||||||||
Заједнички предмети за све модуле на трећој години студија | |||||||||
20 | Ф24ТМ | Теоријска механика | 5 | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 6 |
21 | Ф24OФАМ | Основе физике атома и молекула | 5 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
22 | Ф24ОФКМ | Основе физике кондензоване материје | 5 | О | 3 | 1 | 2 | 0 | 6 |
23 | Изборни предмет 5 | 5 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
24 | Ф24ОНФ | Основе нуклеарне физике | 6 | О | 3 | 1 | 2 | 0 | 6 |
25 | Ф24Е | Електродинамика | 6 | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 6 |
26 | Ф24КМ | Квантна механика | 6 | О | 4 | 3 | 0 | 0 | 6 |
27 | Изборни предмет 6 | 6 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
Модул истраживачки | |||||||||
28 | Ф24ЕК | Електронска кола | 5 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
29 | Ф24ОПЕТФКМ | Одабрана поглавља из експерименталне и теоријске физике кондензоване материје | 6 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Модул наставни | |||||||||
28 | Ф24ОМНФ | Основи методике наставе физике | 5 | О | 2 | 1 | 0 | 0 | 6 |
2П. | Ф24ПП2 | Педагошка пракса 2 | 5 | О | 0 | 0 | 0 | 6 | 3 |
29 | Ф24МДЕН2 | Методика демонстрационих експеримената у настави физике 2 | 6 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 3 |
Модул медицинска физика | |||||||||
28 | Ф24УМФ | Увод у медицинску физику | 5 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
29 | Ф24ОМИ | Физичке основе медицинске инструментације | 6 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Модул компјутерска и ИТ физика | |||||||||
28 | Ф24АП | Анализа података | 5 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
29 | Ф24МФТ | Моделирање у физици и техници | 6 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Укупан број ЕСПБ на години: | 60 | ||||||||
Изборни предмет 5 | |||||||||
1 | Ф24МАТФ | Математичка физика | 5 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24ФХО | Физика хидросфере са океанологијом | 5 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24МНП | Механика непрекидних средина | 5 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
4 | Ф24УМ | Увод у метеорологију | 5 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Изборни предмет 6 | |||||||||
1 | Ф24АМ | Аморфни материјали | 6 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24СТР | Специјална теорија релативности | 6 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24МИТ | Мерно-инструменталне технике | 6 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
ЧЕТВРТА ГОДИНА | |||||||||
Заједнички предмети за све модуле на четвртој години студија | |||||||||
30 | Ф24СФ | Статистичка физика | 7 | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 6 |
31 | Ф24ФАМ | Физика атома и молекула | 7 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
32 | Ф24НФ | Нуклеарна физика | 7 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
33 | Изборни предмет 7 | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
34 | Ф24ФКМ | Физика кондензоване материје | 8 | О | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
35 | Изборни предмет 8 | 8 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 | |
36 | Изборни предмет 9 | 8 | И | 3 | 2 | 1 | 0 | 6 | |
СП. | Ф24СП | Стручна пракса | 8 | О | 0 | 0 | 0 | 6 | 3 |
Модул истраживачки | |||||||||
37 | Ф24ФЈГ | Физика јонизованих гасова | 7 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
38 | Ф24ФЕЦ | Физика елементарних честица | 8 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
39 | Ф24КСФ | Квантна статистичка физика | 8 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
Модул наставни | |||||||||
37 | Ф24МПСТН | Методика примене савремене технологије у настави физике | 7 | О | 2 | 1 | 0 | 0 | 6 |
3П. | Ф24ПП3 | Педагошка пракса 3 | 7 | О | 0 | 0 | 0 | 6 | 3 |
38 | ПМФ02 | Психологија образовања | 8 | О | 3 | 1 | 0 | 0 | 6 |
Модул медицинска физика | |||||||||
37 | Ф24РЗМ | Радијација и жива материја | 7 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
38 | Ф24ФОМИ | Физичке основе медицинског имиџинга | 8 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
39 | Ф24ИЗДМ | Извори зрачења и детектори у медицини | 8 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
Модул компјутерска и ИТ физика | |||||||||
37 | ОП1012 | Интернет ствари | 7 | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
38 | Ф24ФОТД | Физичке основе технологије дисплеја | 8 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
39 | Ф24ОСТ | Физичке основе сензорских технологија | 8 | О | 2 | 1 | 1 | 0 | 5 |
Укупан број ЕСПБ на години | 60 | ||||||||
Изборни предмет 7 | |||||||||
1 | Ф24ФTK | Физика течних кристала | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24ИРФ | Историјски развој физике | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24БМ | Биоматеријали | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
4 | Ф24ОЕН | Основе енергетике | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
5 | Ф24МФПА | Моделирање физичких процеса у атмосфери | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
6 | Ф24ТТПСМ | Техничко-технолошке примене савремених материјала | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
7 | Ф24ВП | Варијациони принципи у теоријској механици и електродинамици | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
8 | Ф24НМ | Небеска механика | 7 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Изборни предмет 8 | |||||||||
1 | Ф24РСАК | Рендгенска структурна анализа кристала | 8 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24ПАУК | Пројектовање у AутоCAD-у | 8 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24ОФФМ | Основи физике функционалних материјала | 8 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
4 | Ф24ПНТ | Примена нуклеарних технологија | 8 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
5 | Ф24ТГ | Теорија гравитације | 8 | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Изборни предмет 9 | |||||||||
1 | Ф24НЕУТФ | Неутронска физика | 8 | И | 3 | 2 | 1 | 0 | 6 |
2 | Ф24СМКМ | Савремене методе карактеризације материјала | 8 | И | 3 | 2 | 1 | 0 | 6 |
3 | Ф24ФЛЛС | Физика ласера и ласерске спектроскопије | 8 | И | 3 | 2 | 1 | 0 | 6 |
4 | Ф24СИМФ | Симетрије у физици | 8 | И | 3 | 2 | 1 | 0 | 6 |
Укупан број ЕСПБ у току студија: | 240 |
- Статус предмета: О-обавезни, И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма)