Назив и циљеви студијског програма
Циљ студијског програма Дипломирани еколог је образовање и оспособљавање стручњака за стручни и научни рад у области екологије.
Врста студија и исход процеса учења
Основне академске студије првог степена еколошког профила имају четворогодишњи студијски програм и завршавају се са сакупљених најмање 242 ЕСПБ.
По завршетку студија екологије формирају се стручњаци способни да раде у лабораторијама које су усмерене на истраживања на пољу екологије и заштите животне средине; у институцијама које се баве проблемима заштите природе и очувања биолошке разноврсности.
Стручни, академски, односно научни назив
Лице које заврши основне академске студије стиче академски назив Дипломирани еколог првог степена академских студија.
Услови за упис на студијски програм
За упис на студије могу конкурисати лица са завршеним средњим образовањем у четворогодишњем трајању. Услов за упис је положени пријемни испит из Биологије. Редослед кандидата у коначној ранг листи утврђује се на основу општег успеха постигнутог у средњем образовању и резултата постигнутог на пријемном испиту.
Структура студијског програма
Структуру студијског програма Дипломирани еколог чини скуп обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са конкретним програмским садржајем и дефинисаном вредношћу ЕСПБ, која је додељена сваком предмету према оптерећењу, односно количини рада који студент треба да уложи за учење и савладавање градива, а чијим се савладавањем обезбеђују неопходна знања и вештине за стицање дипломе првог степена академских студија образовно-научног поља Природно-математичких наука.
Курикулум четворогодишњих студија чини укупно 46 предмета, од тога 34 су обавезни предмети, 8 изборних предмета и четири обавезне теренске наставе.
Сваки предмет из студијског програма исказан је бројем ЕСПБ, а обим студија изражен је збиром ЕСПБ. У свакој школској години збир ЕСПБ износи најмање 60, што одговара просечном укупном ангажовању студента у обиму 40-часовне радне недеље током једне школске године. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари и теренска настава), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
Од укупно 242 ЕСПБ изборни предмети су заступљени са најмање 49 ЕСПБ.
У структури студијског програма заступљене су следеће групе предмета у односу на укупан број ЕСПБ и то:
- академско-општеобразовни предмети заступљени су са минимумом од 35 ЕСПБ
- теоријско-методолошки предмети заступљени су са минимумом од 71 ЕСПБ
- научни, односно уметничко-стручни предмети заступљени су са минимумом од 83 ЕСПБ
- стручно-апликативни предмети заступљени су са минимумом од 53 ЕСПБ у зависности од изборности, а укупан збир ЕСПБ у овој категорији предмета је 148 ЕСПБ.
Трајање студија
Основне академске студије студијског програма Дипломирани еколог трају 4 године (8 семестара). Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари и теренска настава), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
Укупан број часова активне наставе на појединим годинама студија износи:
- прва година: 825 часова,
- друга година: 855 часова,
- трећа година: 855 часова,
- четврта година: 765 часова.
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табели распореда предмета по семестрима и годинама студија, као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом није предвиђена израда завршног рада.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у Књизи предмета.
Изборни предмети са других студијских програма
Изборни предмети са сродних студијских програма (студијски програм Дипломирани биолог) понуђени су студентима студијског програма Дипломирани еколог и налазе се у листама понуђених изборних предмета.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм Дипломирани еколог са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Сврха студијског програма је да целовито образује стручњаке компетентне за рад у лабораторијама које се баве истраживањима на пољу екологије и заштите животне средине, и у институцијама чији је примарни задатак заштита природе и очување биодиверзитета. Структура студијског програма обезбеђује да се кроз наставне садржаје опште-образовних и теоријско-методолошких предмета стекну основа знања из области природних наука која се у даљем току студија унапређују кроз групу научних и стручно-апликативних предмета. Стечене компетенције и вештине на овом нивоу студија представљају базу фундаменталних знања за наставак образовања на мастер академским студијама еколошког и сродних профила.
Циљ студијског програма Дипломирани еколог је образовање стучног кадра из области екологије. Студент треба да стекне опште способности за стицање, анализу и синтезу основних знања из области природних наука, посебно екологије. Поред тога студент стиче способности за практичну примену знања и вештине добре лабораторијске праксе. По завршетку студија екологије формирају се стручњаци способни да раде у примарно еколошким лабораторијама различитих индустријских грана, у научно-истраживачким лабораторијама и заштићеним природним добрима. Стечени ниво знања обезбеђује формираним стручњацима његову лаку примену у пракси и научно-истраживачком раду.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне и научне делатности.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште способности:
- Способност анализе и синтезе;
- Способност примене стечених знања у пракси;
- Вештине за прикупљање и обраду информација;
- Способност размене информација, идеја, проблема и решења;
- Способност успешног тимског рада;
- Основне вештине употребе рачунара.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
- Изграђена основна знања из области биологије, екологије и заштите животне средине;
- Практична примена стечених знања и потреба за даљим усавршавањем;
- Сакупљање, процењивање и интерпретација релевантних информација из различитих еколошких области;
- Формирање научно-заснованих и аргументованих судова;
- Разумевање задатака у оквиру посла;
- Способност ефикасне стручне комуникације у области екологије и сродних дисциплина.
Опис исхода учења
Исход процеса учења је стручњак са основним академским образовањем који поседује значајно проширена и продубљена знања у односу на знање стечено у средњој школи као и интегрисано знање неопходно за разумевање научне основе из области екологије. Стечено знање дипломираном студенту обезбеђује стручност за рад у лабораторијама и истраживачким центрима еколошких профила.
Минимални исходи учења:
- Познавање структуре, организације и функције биосистема на нивоу организма, популације и екосистема;
- Употреба основних биолошких и еколошких појмова и препознавање значаја очувања биодиверзитета;
- Разумевање сложености проблематике заштите животне средине и одрживог развоја;
- Поседовање вештине рада у лабораторијским и теренским условима;
- Самостално прикупљање информација из стручне литературе.
Курикулум основних академских студија првог степена еколошког профила организован је у виду четворогодишњих студија. Свака студијска година организована је у два семестра. Сви предмети су једносеместрални.
Курикулум студија чини укупно 42 предмета и четири теренске наставе, од тога 34 су обавезни предмети, осам изборних предмета и четири обавезне теренске наставе.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм Дипломирани еколог
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | ||||||||
ПРВА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ОЕ001 | Систематика алги и гљива | 1 | НС | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
2 | ОЕ002 | Хемија | 1 | АО | О | 4 | 0 | 4 | 0 | 8 |
3 | ОЕ003 | Биологија ћелије | 1 | ТМ | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
4 | ИБ03 | Општа зоологија | 1 | ТМ | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
5 | ОЕ004 | Морфологија биљака | 2 | НС | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
6 | ОЕ005 | Физика за екологе | 2 | АО | О | 4 | 2 | 0 | 0 | 7 |
7 | ОЕ006 | Зоологија бескичмењака | 2 | НС | О | 3 | 4 | 0 | 0 | 7 |
8 | ОЕ007 | Климатологија и педологија | 2 | АО | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
9 | ОБЕ001 | Теренска настава 1 | 2 | СА | О | 1 | 0 | 5 | 0 | 4 |
10 | Предмет изборног блока 1 | 2 | AO | ИБ | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | |
Укупно часова активне наставе на години студија: | 825 | 60 | ||||||||
ДРУГА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ИБ09 | Биохемија | 3 | ТМ | О | 4 | 0 | 3 | 0 | 7 |
2 | ОЕ009 | Основи екологије | 3 | ТМ | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
3 | ОЕ010 | Зоологија хордата | 3 | НС | О | 4 | 3 | 0 | 0 | 7 |
4 | ОЕ011 | Систематика виших биљака 1 | 3 | НС | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
5 | Предмет изборног блока 2 | 3 | АО | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 | |
6 | ОЕ012 | Заштита животне средине | 4 | ТМ | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
7 | ОЕ013 | Општа микробиологија | 4 | НС | О | 3 | 0 | 2 | 0 | 5 |
8 | ОЕ014 | Основе молекуларне биологије | 4 | НС | О | 3 | 0 | 3 | 0 | 6 |
9 | ОЕ015 | Систематика виших биљака 2 | 4 | НС | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
10 | ОБЕ002 | Теренска настава 2 | 4 | СА | О | 1 | 0 | 3 | 0 | 4 |
11 | Предмет изборног блока 3 Предмет 1 | 4 | АО | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 | |
12 | Предмет изборног блока 3 Предмет 2 | 4 | СА | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 | |
Укупно часова активне наставе на години студија : | 855 | 61 | ||||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ОЕ016 | Основе физиологије биљака | 5 | НС | О | 4 | 0 | 3 | 0 | 7 |
2 | ОЕ017 | Принципи генетике | 5 | НС | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 |
3 | ОЕ018 | Основе физиологије животиња | 5 | НС | О | 4 | 0 | 3 | 0 | 7 |
4 | ОЕ019 | Екологија животиња | 5 | ТМ | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 6 |
5 | Предмет изборног блока 4 | 5 | СА | ИБ | 1 | 0 | 3 | 0 | 5 | |
6 | ОЕ020 | Екологија биљака | 6 | ТМ | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 6 |
7 | ОЕ021 | Основе еволуционе биологије | 6 | ТМ | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 |
8 | ОЕ022 | Биогеографија | 6 | ТМ | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 |
9 | ОБЕ003 | Теренска настава 3 | 6 | СА | О | 2 | 0 | 4 | 0 | 4 |
10 | Предмет изборног блока 5 Предмет 1 | 6 | СА | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 | |
11 | Предмет изборног блока 5 Предмет 2 | 6 | СА | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 | |
Укупно часова активне наставе на години студија: | 855 | 61 | ||||||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||||||
1 | ОЕ023 | Екологија микроорганизама | 7 | НС | О | 2 | 3 | 0 | 0 | 5 |
2 | ОЕ024 | Хидробиологија и заштита вода | 7 | НС | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
3 | ОЕ025 | Механизми еколошких адаптација | 7 | ТМ | О | 2 | 0 | 2 | 0 | 5 |
4 | ОЕ026 | Основе конзервационе биологије 1 | 7 | НС | О | 1 | 1 | 0 | 0 | 3 |
5 | ОЕ027 | Екотоксикологија | 7 | СА | О | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
6 | ОЕ029 | Екологија човека | 8 | ТМ | О | 3 | 2 | 0 | 0 | 6 |
7 | ОЕ030 | Научно-истраживачка методологија у екологији | 8 | TM | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
8 | ОЕ031 | Основе конзервационе биологије 2 | 8 | НС | О | 1 | 1 | 0 | 0 | 3 |
9 | ОЕ032 | Заштићени делови природе | 8 | ТМ | О | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
10 | ОЕ033 | Теренска настава 4 | 8 | СА | О | 1 | 0 | 2 | 0 | 3 |
11 | Предмет изборног блока 6 Предмет 1 | 8 | СА | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 | |
12 | Предмет изборног блока 6 Предмет 2 | 8 | СА | ИБ | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 | |
Укупно часова активне наставе на години студија: | 765 | 60 |
- Тип предмета: АО-академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: О-обавезни, ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма)
Изборна настава на студијском програму
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | ||||||||
ПРВА ГОДИНА | ||||||||||
Изборни блок 1 | ||||||||||
Предмет 1 | ||||||||||
1 | ОБЕ017 | Енглески језик А1/А2 (нижи курс)* | 2 | АО | И | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 |
2 | О-08 | Енглески језик Б1/Б2 (виши курс) | 2 | АО | И | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 |
3 | ОБЕ016 | Програмски пакети за обраду података | 2 | АО | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
4 | ОЕ034 | Хемија у екологији | 2 | НС | И | 3 | 0 | 3 | 0 | 6 |
ДРУГА ГОДИНА | ||||||||||
Изборни блок 2 | ||||||||||
Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 | Предмет 1 |
1 | ОБЕ008 | Ентомологија | 3 | СА | И | 2 | 3 | 0 | 0 | 6 |
2 | OБ008 | Математика са статистиком | 3 | АО | И | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
3 | ОЕ041 | Заштита од буке | 3 | АО | И | 3 | 1 | 1 | 0 | 6 |
Изборни блок 3 | ||||||||||
Предмет 1 | ||||||||||
1 | ОБЕ017 | Енглески језик А1/А2 (нижи курс)* | 4 | АО | И | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 |
2 | О-08 | Енглески језик Б1/Б2 (виши курс) | 4 | АО | И | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 |
3 | ОБЕ016 | Програмски пакети за обраду података | 4 | АО | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
Изборни блок 3 | ||||||||||
Предмет 2 | ||||||||||
1 | Г206 | Географија животне средине | 4 | НС | И | 3 | 2 | 0 | 0 | 7 |
2 | ДГ102 | Основе ГИС-а | 4 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
3 | ОБЕ005 | Филогенија животиња | 4 | НС | И | 2 | 0 | 2 | 0 | 5 |
4 | ОБ030 | Јестиве и отровне гљиве | 4 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
5 | ОБЕ004 | Синантропни и хемисинантропни глодари | 4 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
6 | ОБЕ006 | Геометријска морфометрија у биолошким истраживањима | 4 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||||||
Изборни блок 4 | ||||||||||
Предмет 1 | ||||||||||
1 | ИБ48 | Ботаничка микротехникa | 5 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
2 | ОБЕ009 | Систематика акватичних скривеносеменица | 5 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
3 | ОБЕ013 | Зоолошки практикум | 5 | СА | И | 1 | 0 | 3 | 0 | 5 |
4 | ОБЕ007 | Методе у квантификовању биолошког диверзитета | 5 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
5 | ОБЕ023 | Угрожене врсте | 5 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
6 | ИКК-501 | Квалитет воде за пиће | 5 | СА | И | 3 | 2 | 2 | 0 | 8 |
7 | ИБ37 | Примењена анатомија биљака | 5 | СА | И | 2 | 3 | 0 | 0 | 6 |
Изборни блок 5 | ||||||||||
Предмет 1 | ||||||||||
1 | ОБЕ012 | Лабораторијски практикум из физиологије животиња | 6 | НС | И | 0 | 0 | 4 | 0 | 6 |
2 | ОБЕ022 | Понашање животиња | 6 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
3 | ОБЕ010 | Генетика популације | 6 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
4 | ОБЕ011 | Лековити агенси алги и гљива | 6 | НС | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
Изборни блок 5 | ||||||||||
Предмет 2 | ||||||||||
1 | ОЕ035 | Биодеградације | 6 | ТМ | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
2 | ИБ42 | Методе гајења биљака | 6 | ТМ | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
3 | ИБ39 | Ботанички практикум | 6 | ТМ | И | 1 | 3 | 0 | 0 | 5 |
4 | ИБ43 | Економска ботаника | 6 | ТМ | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 |
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||||||
Изборни блок 6 | ||||||||||
Предмет 1 | ||||||||||
1 | ОБ029 | Инструменталне методе у биологији | 8 | СА | И | 2 | 0 | 4 | 0 | 7 |
2 | ОБЕ014 | Лековите биљке | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
3 | ОЕ036 | Трендови у заштити животне средине | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
4 | ОБЕ015 | Примењена хидробиологија | 8 | СА | И | 1 | 3 | 0 | 0 | 6 |
5 | ОЕ037 | Индустријске отпадне воде | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
6 | ОБЕ020 | Екофизиологија животиња | 8 | СА | И | 2 | 0 | 2 | 0 | 6 |
7 | ОБЕ021 | Молекуларна форензика у конзервационој биологији | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
Изборни блок 6 | ||||||||||
Предмет 2 | ||||||||||
1 | ОЗЗС-204 | Аналитичка хемија околине | 8 | СА | И | 3 | 0 | 3 | 0 | 8 |
2 | ОБЕ019 | Медоносне биљке | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
3 | ОЕ038 | Заштићене и строгозаштићене биљне врсте Србије | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
4 | ОБЕ018 | Екологија адаптивне радијације | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
5 | ОЕ039 | Еволуција биолошког диверзитета | 8 | СА | И | 2 | 2 | 0 | 0 | 6 |
6 | OE040 | Технологија заштите животне средине | 8 | СА | И | 3 | 0 | 3 | 0 | 7 |
- * предмет узимају студенти који током претходног школовања нису имали Енглески језик
- Тип предмета: АО-академско-општеобразовни, ТМ-теоријско методолошки, НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: И-изборни
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.)