Назив и циљеви студијског програма
Циљ студијског програма Мастер биолог је образовање и оспособљавање студената за стручни и научни рад у различитим ужим научним областима биологије.
Врста студија и исход процеса учења
Мастер академске студије биолошког профила имају једногодишње студијске програме и завршавају се са сакупљених најмање 60 ЕСПБ.
У зависности од одабраног модула (Микробиологија, Молекуларна биологија, Ботаника или Зоологија) по завршетку дипломских студија формирају се стручњаци способни да раде и руководе у примарно биолошким лабораторијама различитих индустријских грана и у научно-истраживачким лабораторијама. Стечени ниво знања обезбеђује формираним стручњацима његову лаку примену у пракси.
Стручни, академски, односно научни назив
Лице које заврши мастер академске студије биологије стиче стручни назив Мастер биолог. Детаљнија одредница звања која дефинише одабрани модул наводи се у додатку дипломи.
Услови за упис на студијски програм
За упис на студије могу конкурисати лица са завршеним основним академским студијама биологије и сакупљених 240 ЕСПБ или 180 ЕСПБ. За упис на студије могу конкурисати и лица са завршеним сродним основним академским студијама.У случајевима када кандидат за упис нема 240 ЕСПБ или долази са сродних академских студија, Комисија за мастер студије уз консултације са руководиоцем студијског програма, по потреби одређује кандидату мањи или већи број допунских предмета, из програма основних студија на Департману за биологију и екологију, Природно-математичког факултета (који не улазе у фонд ЕСПБ прописаних одговарајућим студијским програмом мастер академских студија). Редослед кандидата у коначној ранг листи утврђује се на основу дужине студирања и општег успеха постигнутог на основним академским студијама.
Структура студијског програма
Структуру студијског програма Мастер биолог чини скуп изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем, чијим се савладавањем обезбеђују неопходна знања и вештине за стицање дипломе другог степена академских студија образовно-научног поља Природно-математичких наука.
Курикулум једногодишњих студија разликује се донекле у зависности од одабраног модула:
- На модулима Микобиологија, Ботаника и Зоологија студент бира пет изборних предмета са листе од понуђених 10 и има обавезу да уради и одбрани завршни (мастер) рад. Постоји могућност да студент један од 5 изборних предмета одабере са листе изборних предмета другог модула или другог студијског програма који се организују на Департману за биологију и екологију, водећи рачуна о укупном збиру ЕСПБ које мора да прикупи (минимум 60 ЕСПБ).
- На модулу Молекуларни биолог студент има један обавезни предмет, бира четири изборна предмета са листе од 8 понуђених предмета и у обавези је да уради и одбрани завршни (мастер) рад. Постоји могућност да студент један од 4 изборна предмета одабере са листе изборних предмета другог модула или другог студијског програма који се организују на Департману за биологију и екологију, водећи рачуна о укупном збиру ЕСПБ које мора да прикупи (минимум 60 ЕСПБ).
Сваки предмет из студијског програма исказан је бројем ЕСПБ, а обим студија изражен је збиром ЕСПБ. Збир од најмање 60 ЕСПБ одговара просечном укупном ангажовању студента у обиму 40-часовне радне недеље током школске године. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања. У структури студијског програма заступљени су научни, односно уметничко-стручни предмети и стручно-апликативни предмети.
Трајање студија
Мастер академске студије студијског програма Мастер биолог трају једну годину (два семестра). Укупан број часова активне наставе разликује се у односу на одабрани модул и изборне предмете.
Бодовна вредност предмета
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у табели распореда предмета по семестрима (за модуле Микробиологија, Ботаника и Зоологија и за модул Молекуларни биолог), као и у табелама спецификације предмета.
Завршни рад
Студијским програмом Мастер биолог је предвиђена израда завршног рада. Бодовна вредност завршног рада на мастер академским студијама биологије је 25 ЕСПБ.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Изборни предмети са других студијских програма
Сви изборни предмети дефинисани су у оквиру овог студијског програма те их студент бира са листе понуђених изборних предмета.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм Мастер биолог са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду.
Бодовна вредност студијског програма је најмање 60 ЕСПБ.
Сврха студијског програма је да целовито образује кадар биолошког профила. Структура студијског програма обезбеђује да се кроз наставне садржаје групе научних и стручно-апликативних предмета академско биолошко образовање континуирано унапређује, а стечене компетенције и вештине, на овом нивоу студија, представљају корпус фундаменталних знања за наставак образовања на докторским студијама биолошког и сродних профила.
Специфична сврха прoграма студија је да студенти који га заврше буду оспособљени за:
- Истраживачки рад у развојним биолошким лабораторијама различитих специјалности у области Микробилогије, Ботанике и Зоологије и истраживачким центрима из области како фундаменталне молекуларне-биологије тако и у медицинским (судска медицина) и биохемијским лабораторијама
- Рад у органима државне управе, инспекцијским службама и истраживачким центрима различитих државних, приватних и јавних предузећа
Циљ студијског програма Мастер биолог је образовање високо стучног кадра из обасти биологије. Специфичан циљ студија кроз понуђене изборне модуле је образовање стручњака који ће на темељу широког знања из области биологије, односно молекуларне биологије које су стекли на основним студијама, сада унапредити и специјализовати одабирајући специфичне ускофокусиране садржаје у ужим научним областима Микробилогије, Молекуларне биологије, Ботанике и Зоологије. Исход процеса учења ће бити стручњаци припремљени за самосталан научно-истраживачки рад у институцијама које се баве фундаменталним и примењеним истраживањима. То је постигнуто повезивањем различитих садржаја научно-стручних и стручно-апликативних предмета којима се образују и оспособљавају стручњаци који примењују интердисциплинарна знања и вештине.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште способности:
- Логичног мишљења, формулисања претпоставки и извођења закључака
- Пласирања и публиковања различитих научних и стручних информација, давање мишљења и размењивање идеја
- Самосталног и тимског истраживачког рада
- Планирања и извођења експеримената
- Научно засноване интерпретације експерименталних података
- Ефикасне научне комуникације
- Руковођења истраживачким тимовима
- Формирања става о неопходности перманентног усавршавања
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности:
- Примене стечених фундаменталних знања из биологије и сродних природних наука
- Планирања, сакупљања, процењивања и интерпретације релевантних информација из различитих биолошких субдисциплина
- Разумевања и решавања проблема у различитим ситуацијама које проистичу током рада везаног за биолошку научну област
- Планирања и евалуације сопственог континуираног професионалног развоја
Опис исхода учења
Исход процеса учења је стручњак са напредним академским образовањем који поседује значајно проширена и продубљена знања у односу на знање стечено на основним академским студијама као и интегрисано знање неопходно за разумевање научне основе из области биологије. Стечено знање дипломираном студенту обезбеђује стручност за рад у лабораторијама и истраживачким центрима биолошких профила и свим гранама примењене биологије.
Минимални исходи учења:
- Препознавање значаја биолошких дисциплина у савременој науци
- Интегрисано знање о функционалној организацији биолошких система на нивоима молекула, ткива, организма и популација
- Стечено биолошко образовање омогућава оригиналност у развоју или примени идеја у истраживачком контексту
- Развијена способност решавања проблема у новом окружењу са ширим, мултидисциплинарним контекстом
- Самостално прикупљање информација из стручне и научне литературе
- Успешна примена принципа добре лабораторијске праксе у процесима планирања, изведбе и контроле експеримента
Курикулум дипломских академских студија биолошког профила организован је у виду једногодишњих студија. Студијска година организована је у два семестра. Сви предмети су једносеместрални.
Курикулум чини минимално 5 предмета и завршни (мастер) рад.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм Мастер биолог са усмерењем ка модулима Микробиологија, Ботаника и Зоологија
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 2 | 5 | 7 | |||
2 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 2 | 5 | 7 | |||
3 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 1 | 5 | 6 | |||
4 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 5 | 8 | ||||
5 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 2 | 5 | 7 | |||
6 | МБЗР | Завршни рад | 2 | ИБ | 25 | |||||
Укупно часова активне наставе на години студија: | минимум 630 | 60 |
- Статус предмета: ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма), СИР-студијски истраживачки рад
Изборна настава на студијском програму Мастер биолог са усмерењем ка модулима Микробиологија, Ботаника и Зоологија
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | ||||||
Предмети изборног блока 1 - Модул Микробиологија | |||||||||
1 | ДБ035 | Патогени микроорганизми | НС | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 7 | |
2 | ДБ036 | Антимикробни агенси | НС | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 7 | |
3 | ДБ037 | Микробиологија животне средине | СА | ИБМ | 3 | 2 | 4 | 8 | |
4 | ДБ038 | Експериментална микробиологија | НС | ИБМ | 2 | 2 | 3 | 6 | |
5 | ДБ039 | Микробиолoшки мониторинг | СА | ИБМ | 2 | 2 | 3 | 6 | |
6 | ДБ011 | Биоактивни метаболити микроoрганизама | НС | ИБМ | 3 | 2 | 4 | 8 | |
7 | ДБ031 | Биофилмови | СА | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 7 | |
8 | ДБ032 | Биологија пијаћих и отпадних вода | СА | ИБМ | 3 | 2 | 4 | 8 | |
9 | ДБ014 | Биотехнологија микроорганизама | НС | ИБМ | 3 | 1 | 4 | 7 | |
10 | ДБ034 | Биологија бактериофага | НС | ИБМ | 3 | 2 | 4 | 8 | |
11 | Изборни предмет из другог усмерењa | ||||||||
Предмети изборног блока 2 - Модул Ботаника | |||||||||
1 | ДБ016 | Диверзитет, угроженост и заштита флоре | НС | ИБМ | 3 | 3 | 3 | 8 | |
2 | ДБ017 | Фитоценологија | НС | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 6 | |
3 | ДБ018 | Физиологија дрвенастих биљака | НС | ИБМ | 3 | 3 | 3 | 8 | |
4 | ДБ033 | Физиолошки механизми еколошких адаптација биљака | НС | ИБМ | 3 | 1 | 3 | 6 | |
5 | ДБ019 | Флора и вегетација Србије | НС | ИБМ | 3 | 3 | 3 | 8 | |
6 | ДБ020 | Примењена анатомија биљака | СА | ИБМ | 3 | 3 | 3 | 8 | |
7 | ДБ021 | Специјална систематика виших биљака | НС | ИБМ | 2 | 3 | 3 | 6 | |
8 | ДБ040 | Економска ботаника | НС | ИБМ | 3 | 3 | 3 | 8 | |
9 | ДБ041 | Екологија и географија инвазивних биљака | СА | ИБМ | 2 | 3 | 3 | 6 | |
10 | ДБ042 | Структурне адаптације биљака | НС | ИБМ | 3 | 2 | 3 | 6 | |
11 | Изборни предмет из другог усмерења | ||||||||
Предмети изборног блока 3 - Модул Зоологија | |||||||||
1 | ДБ022 | Диверзитет фауне кичмењака | НС | ИБМ | 2 | 2 | 3 | 6 | |
2 | ДБ023 | Ихтиологија | СА | ИБМ | 3 | 2 | 3 | 7 | |
3 | ДБ024 | Механизми раста и развића животиња | НС | ИБМ | 3 | 1 | 4 | 7 | |
4 | ДБ025 | Нематологија | СА | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 6 | |
5 | ДБ026 | Паразитологија | СА | ИБМ | 3 | 3 | 3 | 8 | |
6 | ДБ027 | Примењена ентомологија са акаролoгијом | СА | ИБМ | 2 | 3 | 4 | 8 | |
7 | ДБ028 | Таксономија животиња | НС | ИБМ | 3 | 1 | 4 | 7 | |
8 | ДБ043 | Диверзитет фауне бескичмењака | НС | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 6 | |
9 | ДБ044 | Биоспелеологија | НС | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 6 | |
10 | ДБ045 | Екологија развића | НС | ИБМ | 3 | 2 | 3 | 7 | |
11 | Изборни предмет из другог усмерења |
- Тип предмета: НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: ИБМ-изборни блок на модулу
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм Мастер биолог са усмерењем ка модулу Молекуларна биологија
Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | |||||||
1 | ДМБ011 | Молекуларне методе у биолошким истраживањима | 1 | OM | 2 | 5 | 4 | 9 | ||
2 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 4 | 6 | ||||
3 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 5 | 2 | 7 | |||
4 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 3 | 1 | 5 | 7 | |||
5 | Предмет изборног блока | 1 | ИБ | 2 | 2 | 1 | 6 | |||
6 | МБЗР | Завршни рад | 2 | ИБ | 25 | |||||
Укупно часова активне наставе на години студија: | минимум 600 | 60 |
- Статус предмета: ОМ-обавезан на модулу, ИБ-изборни блок
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др. у зависности од специфичности студијског програма), СИР-студијски истраживачки рад
Изборна настава на студијском програму Мастер биолог са усмерењем ка модулу Молекуларна биологија
Шифра предмета | Назив предмета | Тип предмета | Статус предмета | Часови активне наставе | ЕСПБ | ||||
П | В | ДОН | СИР | ||||||
Предмети изборног блока | |||||||||
1 | ДМБ012 | Ензими и регулација метаболизма | НС | ИБМ | 3 | 2 | 5 | 7 | |
2 | ДМБ013 | Геномика | НС | ИБМ | 2 | 4 | 6 | ||
3 | ДМБ014 | Хумани геном | НС | ИБМ | 3 | 1 | 5 | 7 | |
4 | ДМБ019 | Медицинска биохемија | СА | ИБМ | 4 | 2 | 5 | 8 | |
5 | ДМБ017 | Репродуктивна ендокринологија | НС | ИБМ | 2 | 2 | 5 | 7 | |
6 | ИХА-510 | Форензичка хемија | СА | ИБМ | 2 | 2 | 1 | 6 | |
7 | ДМБ018 | Еволуционо конзервациона биологија | НС | ИБМ | 2 | 2 | 4 | 6 | |
8 | ДМБ016 | Биохемија хране и исхране | НС | ИБМ | 3 | 2 | 5 | 7 | |
9 | Изборни предмет из другог усмерења |
- Тип предмета: НС-научно стручни, СА-стручно апликативни
- Статус предмета: ИБМ-изборни блок на модулу
- Часови активне наставе: П-предавања, В-вежбе, ДОН-други облици наставе (лабораторијске вежбе, семинари и др.), СИР-студијски истраживачки рад