Структура студијског програма

Назив и циљеви студијског програма

Назив студијског програма је Специјалистичке академске студије методике наставе хемије.

Циљ студијског програма je образовање специјалиста у области хемијског образовања. Овај студијски програм је једногодишњи, прилагођен је потребама савременог хемијског образовања и усклађен са политиком реформи високог образовања у Републици Србији. Током овог студијског програма студент је обавезан да оствари најмање 60 ЕСПБ по студијској години (односно 30 ЕСПБ по семестру), а од тога најмање 40 ЕСПБ (67%) из изборних предмета.

Врста студија:

специјалистичке академске студије

Исход процеса учења је:

стручњак – професор хемије – специјалиста. У оквиру овог студијског програма студенти ће се специјализовати у теоријском и практичном образoвању за реализацију предметне наставе хемије у основном образовању и свим нивоима и профилима средњег образовања, рад на стручном усавршавању и доедукацији у свим облицима неформалног хемијског образовања, за рад у образовно-научним институцијама са законски предвиђеним звањима и за рад у стручним, развојним и надзорним педагошким службама.

По завршеном студијском програму студенти стичу стручни назив професор хемије-специјалиста.

Услови за упис на студијски програм су:

  • завршене основне академске студије и мастер академске студије хемије (укупно 300 ЕСПБ, од којих има најмање 30 ЕСПБ из психолошких, педагошких и методичких дисциплина и 6 ЕСПБ праксе – школска пракса I на основним академским студијама и/или школска пракса II на мастер академским студијама хемије). Схема студијског програма приказанa je у Стандарду 5 (Блок-схема 5.1);
  • позиција  на ранг-листи у оквиру одобрене уписне квоте студената.

Структура студијског програма

специјалистичких академских студија методике наставе хемије обухвата израду специјалистичког рада (20 ЕСПБ) и изборне  предмете од укупно 40 ЕСПБ са листе од 27 понуђених изборних предмета. Сви предмети су класификовани у следеће групе предмета:

  •   академско-општеобразовни предмети 6,8%
  •   теоријско-методолошки предмети 10,2%
  •   научно-стручни предмети 25,4%
  •   стручно-апликативни предмети 57,6%

Начин извођења студија и потребно време за извођењем појединих облика студија.

Студије се изводе кроз наставу предмета, који су организовани у семестре. Два семестра чине академску годину.

Специјалистичке академске студије имају најмање 60 ЕСПБ (трају једну академску школску годину), уз претходно остварени обим студија од најмање 300 ЕСПБ  на основним и мастер академским студијама.

Завршни рад

Специјалистичке студије методике настве хемије завршавају се  израдом и одбраном специјалистичког рада. Спецификација специјалистичког рада дата је у Стандарду 5 (Табела 5.2Б). Овај рад резултат је самосталног рада студента који представља завршни испит за академско звање специјалиста методике наставе хемије.

Израдом и одбраном специјалистичког рада студент показује самосталност и креативност у примени до тада стечених теоријских и практичних знања.  Бодовна вредност специјалистичког рада  на специјалистичким академским студијама методике наставе хемије јe 20 ЕСПБ.

Детаљне одредбе о пријави, условима за израду и начину одбране овог рада утврђују се Статутом и одговарајућим актима Факултета.

Структура студијског програма

У овом студијском програму је предвиђена могућност избора предмета. Студент може изабрати било који предмет из понуђене групе предмета уписаног студијског програма. Пријављивање изборних предмета се врши, по правилу, приликом уписа године. Настава из датог предмета ће се организовати ако укупан број студената на изабраном предмету буде већи од лимита предвиђеног студијским програмом из ког је изабрани предмет.

Студент има право да изабере 20% предмета  других студијских програма истог нивоа студија на Департману. Настава из датог предмета ће се организовати ако укупан број студената на изабраном предмету буде већи од лимита предвиђеног студијским програмом из ког је изабрани предмет.

За упис појединих предмета или групе предмета постоје посебни предуслови, дефинисани у курикулуму. Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сличних области дефинишу се на основу важећих студијских програма Природно-математичког факултета у Новом Саду.

Настава се реализује  интерактивним методама и укључује: предавања, менторски рад, самостални рад студената, аудиторне вежбе, лабораторијске вежбе,  семинарске радове, консултације.

Сврха студијског програма

Сврха студијског програма специјалистичких академских студија методике наставе хемије је да ускостручно и специјализовано образује студенте у подручју хемијског образовања. Академско стручно образовање у оквиру овог студијског програма омогућује континуитет у развоју стручног образовања стеченог у дипломским академским (мастер) студијама. Изучавањем методологије истраживања у настави хемије и низа теоријско-методолошких изборних предмета  студенти се уводе у стручна  истраживања у области хемијског образовања.

Циљеви студијског програма

Циљ студијског програма специјалистичких академских студија методике наставе хемије је да унапреди хемијско образовање, пружајући ускоспецијализовано и савремено академско и теоријско-методолошко образовање.

Овај студијски програм омогућава даљи специјализовани  развој  наставничких компетенција код професора хемије и конципиран је тако да подстиче студенте на перманентно усавршавање и даљи професионални развој.

Компетенције дипломираних студената

Савладавањем овог студијског програма студент стиче следеће опште способности:

  • способности анализе, синтезе и предвиђања последица;
  • способност критичког мишљења;
  • способност решавања конкретних проблема применом научног метода и поступака;
  • способност примене знања у пракси;
  • способности  комуникације и спретност у сарадњи са ужим социјалним и ширим друштвеним окружењем.

Овај студијски програм омогућује образовање стручњака са свим потребним специфичним компетенцијама за савремено хемијско образовање. Ови стручњаци имају развијене компетенције:

  • за примену и развој професионалних знања и вредности: стручних (у оквирима хемијских научних дисциплина), педагошко-психолошких и методичко-дидактичких;
  • за планирање и самоевалуацију сопственог професионалног развоја и усавршавања;
  • за планирање, програмирање и управљање наставним процесом  хемије;
  • за дизајнирање ситуације учења и стварање повољне атмосфере за учење;
  • за апликацију метода, поступака и техника стручне подршке хемијском образовању;
  • за функционалну примену информационо-комуникацијских  технологија.

Стручњаци који заврше овај студијски програм оспособљени су за:

  •  рад као наставници у области хемије у основном и средњем  образовању;
  •  рад у образовно-научним институцијама са законски предвиђеним звањима;
  • рад у стручним, развојним и надзорним педагошким службама у органима управе.
Курикулум

Студијски програм специјалистичких академских студија методике наставе хемије је једногодишњи програм и обухвата најмање 60 ЕСПБ (односно 30 ЕСПБ по семестру). Обухвата израду специјалистичког рада (20 ЕСПБ) и 4-5 изборних предмета (укупно 40 ЕСПБ).

Бодовна вредност завршног рада на специјалистичким академским студијама методике наставе хемије јe 20 ЕСПБ

Распоред предмета по семестрима за студијски програм

Специјалистичке академске студије методике наставе хемије

Изборна настава на студијском програму