Циљеви студијског програма
Циљеви студијског програма су образовање и оспособљавање студената за научнo-истраживачки и стручни рад у научној области биологије.
Врста студија и исход процеса учења
Основне академске студије првог степена Биологије имају четворогодишње трајање, и завршавају се са остварених најмање 243 ЕСПБ, односно 243-245 ЕСПБ на оба изборна модула (Општа биологија и Молекуларна микробиологија).
Завршетком студијског програма Биологија формирају се стручњаци компетентни за рад у свим установама где је неопходно стручно знање из научне области биологије. Поред тога студије им омогућавају наставак образовања на вишим нивоима академских студија.
Стручни, академски, односно научни назив
Лице које заврши основне академске студије студијског програма Биологија стиче академски назив Дипломирани биолог.
Детаљнија одредница звања која дефинише одабрани модул (Општа биологија или Молекуларна микробиологија) налази се у Додатку дипломе.
Услови за упис на студијски програм
За упис на студије могу конкурисати лица са завршеним средњим образовањем у четворогодишњем трајању. Упис на студије се врши у складу са законом, Статутом Универзитета у Новом Саду, Статутом Природно-математичког факултета и општим актима донетим на основу статута.
Структура студијског програма
Структуру студијског програма Биологија чини скуп обавезних и изборних предмета, са конкретним програмским садржајем и дефинисаном вредношћу ЕСПБ, а саставни део курикулума је и стручна пракса која се у последњем семестру студија реализује у научним и привредним организацијама или јавним институцијама. Положени сви предмети (обавезни и изборни) обезбеђују законом прописаних минималних 240 ЕСПБ (односно укупно 243-245 ЕСПБ на оба изборна модула), што подразумева да су стечена неопходна знања и вештине за добијање дипломе првог степена академских студија из научне области Биологија из Природно-математичког образовно-научног поља.
Од укупног збира ЕСПБ обавезни предмети носе најмање 186 ЕСПБ на модулу Општа биологија и 193 ЕСПБ на модулу Молекуларна микробиологија, док су изборни предмети заступљени са најмање 57-58 ЕСПБ на модулу Општа биологија и 51-52 ЕСПБ на модулу Молекуларна микробиологија.
Начин извођења студија и потребно време за извођење појединих врста студија
Основне академске студије студијског програма Биологија трају 4 године (8 семестара). Прве три године студија представљају заједничку основу за будуће уже-стручно профилисање и чини их корпус основних општих и биолошких предмета који обезбеђују студентима стицање општег биолошког знања из различитих ужих научних области. У прве три године постоји укупно 31 предмет, од тога су 24 обавезни предмети међу којима су две обавезне теренске наставе, и 7 изборних предмета. На четвртој години студија издвајају се два изборна модула: Општа биологија и Молекуларна микробиологија. Модул Општа биологија – садржи 10 предмета, од чега је 7 обавезних међу којима је једна обавезна стручна пракса, и три изборна предмета. Модул Молекуларна микробиологија – садржи 10 предмета, од чега је 8 обавезних међу којима је једна обавезна стручна пракса, и два изборна предмета. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари и теренска настава), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
Бодовна вредност предмета
Сваки предмет из студијског програма исказан је бројем ЕСПБ, а обим студија изражен је збиром ЕСПБ. У свакој школској години збир ЕСПБ износи најмање 60, што одговара просечном укупном ангажовању студента у обиму 40-часовне радне недеље током једне школске године. Укупно ангажовање студента састоји се од активне наставе (предавања, вежбе, практикуми, семинари, теренска настава и стручна пракса), самосталног рада, колоквијума, испита и других видова ангажовања.
Бодовна вредност предмета исказана је у складу са европским системом преноса бодова (ЕСПБ) и додељена је сваком предмету према оптерећењу, односно количини рада који студент треба да уложи за учење и савладавање градива.
Завршни рад
Студијским програмом није предвиђена израда завршног рада.
Предуслови за упис предмета
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета су назначени у табелама спецификације предмета.
Изборни предмети са других студијских програма
Не постоји могућност избора предмета из других студијских програма.
Прелазак са других студијских програма
Прелазак на студијски програм Биологија са других сродних студијских програма може се вршити преношењем ЕСПБ. Критеријуми и услови преношења ЕСПБ прописани су општим актом Природно-математичког факултета у Новом Саду (Правила студирања за студенте Универзитета у Новом Саду, Природно-математичког факултета).
Сврха студијског програма је да целовито и сврсисходно образује кадар биолошког профила компетентан за рад у свим научним областима биологије и гранама привреде, тј. свим установама које запошљавају стручњаке из научне области биологије.
Структура студијског програма обезбеђује да се кроз наставне садржаје опште-образовних и теоријско-методолошких предмета стекну основна знања из поља природних наука која се унапређују кроз групу научних и стручно-апликативних предмета из области биологије.
Стечене компетенције и вештине на овом нивоу студија такође представљају базу фундаменталних знања за наставак образовања на мастер академским студијама биолошког и сродних профила, као и професорског усмерења.
Сврха студијског програма је усклађена са основним циљевима Природно-математичког факултета Универзитета у Новом Саду, а такође узима у обзир потребе и захтеве научне заједнице и привредног развоја.
Циљ основних академских студија студијског програма Биологија је образовање стручног кадра из научне области биологије.
Студенти по завршетку студија стичу способности за синтезу стечених основних знања из поља природних наука, превасходно из научне области биологије, те анализу и решавање конкретних проблема. Студенти се оспособљавају за практичну примену стечених знања и вештина у лабораторијској пракси, теренском и институционалном раду.
По завршетку студијског програма Биологија формирају се стручњаци компетентни за рад у свим ужим научним областима биологије, тј. оспособљени за рад у области индустрије, пољопривреде, медицине, ветерине и сличним областима где су примењива знања из биологије, у развојним и научно-истраживачким лабораторијама, музејима, ботаничким баштама, заводима за заштиту природе, установама које управљају заштићеним подручјима или природним добрима, као и осталим установама које запошљавају стручњаке биолошке компетенције, а уз завршен мастер професорског усмерења и у школама.
Циљ студијског програма Биологија за модул Општа биологија, је образовање стручњака који поседује интегрисано знање неопходно за разумевање научне основе из области биологије. Стечено знање студенту обезбеђује стручност за рад у лабораторијама и истраживачким центрима биолошких профила, као и у свим областима где су применљива знања из биологије.
Циљ студијског програма Биологија за модул Молекуларна микробиологија, је образовање стручњака који поседује интегрисано знање неопходно за разумевање научне основе из области биологије, са посебним акцентом на субдисциплину Микробиологија. Стечена знања и вештине, као и савладане молекуларно-биолошке и класичне микробиолошке методе, студенту обезбеђују стручност за рад у лабораторијама и истраживачким центрима биолошких профила, микробиолошким лабораторијама у медицинским и ветеринарским установама, прехрамбеној и фармацеутској индустрији, биотехнологији и пољопривреди.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће опште способности:
- способност анализе и синтезе;
- способност примене стечених знања у пракси;
- вештине за прикупљање и обраду информација;
- способност размене информација, идеја, проблема и решења;
- способност успешног тимског рада;
- основне вештине употребе рачунара, интернета и електронских база података.
Савладавањем студијског програма, на основу стеченог значајног корпуса знања из области биологије, студент стиче бројне предметно-специфичне способности, то су пре свега:
- практична примена стечених знања и потреба за даљим усавршавањем;
- сакупљање, процењивање и интерпретација релевантних информација из различитих биолошких области;
- формирање научно-заснованих и аргументованих закључака и судова;
- разумевање задатака у оквиру посла;
- способност ефикасне стручне комуникације у области биологије и сродних дисциплина.
Исходи према дескрипторима исхода учења Националног оквира квалификација
Ниво квалификација према НОКС-у који се стиче по завршетку студијског програма је шести ниво, подниво 2 (ниво 6.2). Диплому Дипломирани биолог стиче студент који поседује напредна академска знања која се односе на теорије, принципе и праксе у области биологије. Дипломирани студенти примењују стечена знања у решавању проблема у свим областима биологије, имају вештине успешне комуникације у сарадњи са истраживачима у области биологије и других природних наука. Дипломирани студенти су способни за самосталан рад у области, имају знања и вештине за обучавање других, препознају значај целоживотног учења и професионалног развоја, показују критично разумевање концепата, модела и теорија и способност примене знања у пракси.
Стечено знање у обиму 243-245 ЕСПБ обезбеђује Дипломираном биологу стручност за рад у биолошким или мултидисциплинарним лабораторијама са уделом биологије различитих индустријских грана, у научно-истраживачким лабораторијама, музејима, заводима за заштиту природе, установама које управљају заштићеним подручјима или природним добрима, као и осталим институцијама које запошљавају стручњаке компетентне у научној области биологије.
Курикулум основних академских студија првог степена Биологија организован је у виду четворогодишњих студија. Свака студијска година организована је у два семестра. Сви предмети су једносеместрални.
Курикулум за стицање звања Дипломирани биолог дефинисан је тако да се на прве три заједничке године студија (6 семестара), надовезује четврта година студија (седми и осми семестар) која је организована у два модула.
Прве три заједничке године студија организиване су тако да постоји укупно 29 предмета и две теренске наставе, од тога 22 су обавезни предмети, два обавезна терена и 7 изборних предмета. На четвртој години студија у оквиру студијског плана издвајају се два модула: Општа биологија и Молекуларна микробиологија.
Модул Општа биологија – садржи у 7. и 8. семестру, обавезну стручну праксу и 9 предмета, од чега су три предмета изборни у оквиру којих је понуђен и један теренски практикум.
Модул Молекуларна микробиологија –садржи у 7. и 8. семестру, обавезну стручну праксу и 9 предмета, од чега су два предмета изборни у оквиру ког је понуђен и један теренски практикум.
Распоред предмета по семестрима и годинама студија за студијски програм Дипломирани биолог
Р.бр. | Шифра предмета | Назив предмета | Семестар | Број часова | ЕСПБ | |
ПРВА ГОДИНА | ||||||
1. | ОБИО01 | Хемија | 1 | 8 | 8 | |
2. | ОБИО02 | Биологија ћелије | 1 | 4 | 6 | |
3. | ОБИО03 | Биологија алги и гљива | 1 | 6 | 7 | |
4. | ОБИО04 | Општа зоологија | 1 | 6 | 7 | |
5. | ОБИО05 | Биофизика | 2 | 6 | 8 | |
6. | ОБИО06 | Анатомија и морфологија биљака | 2 | 6 | 7 | |
7. | ОБИО07 | Морфологија и систематика бескичмењака | 2 | 8 | 8 | |
8. | ОБИО08 | Теренска настава 1 | 2 | 6 | 4 | |
9. | ОБИОИ1 | Изборни блок 1 (бира се 1 од 2) | 2 | 2-6 | 5 | |
ИХ00050 | Енглески језик Б1/Б2 | 2/4 | 4 | 5 | ||
ОБИО37 | Програмски пакети за обраду података | 2/4 | 4 | 5 | ||
Укупно часова активне наставе и ЕСПБ на години студија: | 52-56 | 60 | ||||
ДРУГА ГОДИНА | ||||||
10. | ОБИО09 | Математика са статистиком | 3 | 5 | 5 | |
11. | ОБИО10 | Биохемија | 3 | 7 | 7 | |
12. | ОБИО11 | Систематика и филогенијa виших биљака 1 | 3 | 4 | 4 | |
13. | ОБИО12 | Упоредна анатомија и систематика хордата | 3 | 8 | 8 | |
14. | ОБИОI2 | Изборни блок 2 (бира се 1 од 6) | 3 | 2-7 | 6 | |
ОБИО38 | Лековити агенси алги и гљива | 3 | 4 | 6 | ||
ОБИО39 | Геометријска морфометрија у биолошким истраживањима | 3 | 4 | 6 | ||
ОБИО40 | Човек и животна средина | 3 | 4 | 6 | ||
ОБИО41 | Ботаничка микротехника | 3 | 4 | 6 | ||
ОБИО42 | Историја биологије | 3 | 4 | 6 | ||
ОБИО97 | Хемија раствора у биолошким истраживањима | 3 | 5 | 6 | ||
15. | ОБИО13 | Хистологија са ембриологијом | 4 | 7 | 7 | |
16. | ОБИО14 | Основе микробиологије | 4 | 5 | 6 | |
17. | ОБИО15 | Молекуларна биологија 1 | 4 | 6 | 6 | |
18. | ОБИО16 | Систематика и филогенијa виших биљака 2 | 4 | 4 | 4 | |
19. | ОБИО17 | Теренска настава 2 | 4 | 4 | 4 | |
20. | ОБИОИ0 | Изборни блок 1a (бира се 1 од 2) | 4 | 2-6 | 5 | |
ИХ00050 | Енглески језик Б1/Б2 | 2/4 | 4 | 5 | ||
ОБИО37 | Програмски пакети за обраду података | 2/4 | 4 | 5 | ||
Укупно часова активне наставе и ЕСПБ на години студија: | 54-63 | 62 | ||||
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||
21. | ОБИО18 | Физиологија биљака | 5 | 7 | 7 | |
22. | ОБИО19 | Генетика | 5 | 6 | 6 | |
23. | ОБИО20 | Методологија научно-истраживачког рада | 5 | 4 | 4 | |
24. | ОБИОИ3 | Изборни блок 3 (бира се 2 од 11) | 5 | 2-16 | 12 | |
ОЕЗП11 | Угрожене врсте | 5 | 3 | 6 | ||
ОБИО44 | Методе у квантификовању биолошког диверзитета | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО45 | Ентомологија | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО46 | Основи ензимологије | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО47 | Лековите биљке | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО48 | Микробиолошки практикум | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО49 | Базе података у молекуларној биологији | 5 | 4 | 6 | ||
ИЗ0009 | Развојна и педагошка психологија | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО50 | Увод у бриологију | 5 | 4 | 6 | ||
ОБИО51 | Култура анималних ћелија и ткива | 5 | 4 | 6 | ||
ОБ0045 | Биохемија лековитог биља | 5 | 5 | 6 | ||
25. | ОБИО21 | Физиологија животиња 1 | 6 | 7 | 7 | |
26. | ОБИО22 | Еволуциона биологија | 6 | 5 | 6 | |
27. | ОБИО23 | Хумана биологија | 6 | 4 | 4 | |
28. | ОБИО24 | Заштита животне средине | 6 | 4 | 4 | |
29. | ОБИОI4 | Изборни блок 4 (бира се 2 од 15) | 6 | 1-16 | 11-12 | |
ОБИО52 | Модел организми у биолошким истраживањима | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО53 | Генетика популација | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО54 | Јестиве и отровне гљиве | 6 | 4 | 6 | ||
ОЕЗП25 | Заштићени делови природе | 6 | 3 | 6 | ||
ОМФБ09 | Биофизика нуклеинских киселина и протеина | 6 | 5 | 6 | ||
ОБИО55 | Ботанички практикум | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО56 | Астробиологија | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО57 | Лабораторијски практикум из физиологије животиња | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО58 | Медоносне биљке | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО59 | Филогенија животиња | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО60 | Методе гајења биљака | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО61 | Увод у орнитологију | 6 | 4 | 6 | ||
ПМФ002 | Психологија образовања | 6 | 4 | 5 | ||
ПМФ03 | Педагогија | 6 | 4 | 6 | ||
ОБИО62 | Молекуларна систематика | 6 | 4 | 6 | ||
Укупно часова активне наставе и ЕСПБ на години студија: | 40-69 | 61-62 | ||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА – модул ОПШТА БИОЛОГИЈА | ||||||
30. | ОБИО25 | Физиологија животиња 2 | 7 | 7 | 7 | 8 |
31. | ОБИО26 | Хидробиологија са ихтиологијом | 7 | 7 | 6 | 6 |
32. | ОБИО27 | Екологија животиња | 7 | 7 | 6 | 6 |
33. | ОБИОИ5 | Изборни блок 5 (бира се 2 од 10) | 7 | 7 | 4-14 | 12 |
ОБИО64 | Физиологија стреса биљака | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО65 | Практикум из екологије животиња | 7 | 4 | 6 | ||
ОЕЗП24 | Увод у конзервациону биологију | 7 | 6 | 6 | ||
ОБИО66 | Екологија адаптивне радијације | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО67 | Алергијске биљке | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО68 | Анатомија економски значајних биљака | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО69 | Методе у структурној биологији | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО70 | Увођење у делатност наставника | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО71 | Увод у еволуционо развојну биологију | 7 | 4 | 6 | ||
ОБИО72 | Молекуларна биологија стреса | 7 | 4 | 6 | ||
34. | ОБИО28 | Екологија биљака | 8 | 8 | 7 | 6 |
35. | ОБИО29 | Инструменталне методе у биологији | 8 | 8 | 6 | 6 |
36. | ОБИО30 | Биогеографија | 8 | 8 | 6 | 7 |
37. | ОБИОИ6 | Изборни блок 6 (бира се 1 од 12) | Jan-00 | 8 | 2-8 | 6 |
ОБИО73 | Основе еволуције биљака | 8 | 2 | 6 | ||
ОБИО74 | Примењена хидробиологија | 8 | 5 | 6 | ||
ОБИО75 | Молекуларна форензика у конзервационој биологији | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО76 | Квантитативна морфологија | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО77 | Економска ботаника | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО78 | Диверзитет и заштита гљива | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО80 | Екологија синантропних глодара | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО81 | Хидроботаника | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО82 | Ендокринологија | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО83 | Физиологија социјалних инсеката | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО84 | Основе репродуктивне физиологије | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО85 | Биогеографске јединице Балканског полуострва – теренски практикум | 8 | 5 | 6 | ||
38. | ОБИОСП | Стручна пракса | 8 | 6 | 3 | |
Укупно часова активне наставе и ЕСПБ на години студија: | 50-66 | 60 | ||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА – модул МОЛЕКУЛАРНА МИКРОБИОЛОГИЈА | ||||||
30. | ОБИО25 | Физиологија животиња 2 | 7 | 7 | 7 | 8 |
31. | ОБИО31 | Молекуларна микробиологија | 7 | 7 | 5 | 7 |
32. | ОБИО32 | Екологија микроорганизама | 7 | 7 | 6 | 7 |
33. | ОБИО33 | Бактериологија | Jan-00 | 7 | 5 | 6 |
34. | ОБИО34 | Алгологија | 7 | 7 | 5 | 6 |
35. | ОБИО35 | Молекуларна вирусологија | 8 | 8 | 6 | 6 |
36. | ОБИО36 | Микологија | 8 | 8 | 6 | 6 |
37. | ОБИОI7 | Изборни блок 7 (бира се 2 од 13) | 8 | 8 | 4-19 | 12 |
ОБИО87 | Молекуларни механизми токсичности микроорганизама | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО88 | Биологија макрогљива | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО89 | Индустријска микробиологија | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО91 | Биоинформатички алати у микробиологији | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО29 | Инструменталне методе у биологији | 8 | 4 | 6 | ||
ОМФВ18 | Геномика | 8 | 6 | 6 | ||
ОБИО92 | Молекуларна дијагностика у микробиологији | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО93 | Лихенологија | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО26 | Хидробиологија са ихтиологијом | 8 | 6 | 6 | ||
ОБИО94 | Биотехнологија микроалги и цијанобактерија | 8 | 5 | 6 | ||
ОБИО95 | Екологија | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО96 | Основе молекуларне и ћелијске имунологије | 8 | 4 | 6 | ||
ОБИО85 | Биогеографске јединице Балканског полуострва – теренски практикум | 8 | 5 | 6 | ||
38. | ОБИОСП | Стручна пракса | 8 | 6 | 3 | |
Укупно часова активне наставе и ЕСПБ на години студија: | 50-69 | 61 |